سبک زندگی

10 راه موثر و قطعی برای رهایی از استرس

خلاصه نوشته

  • رهایی از استرس، دغدغه بسیاری از افراد است و تقریبا همه ما در طول زندگی روزمره خود در تلاش هستیم تا به نحوی از آن رها شویم! امروزه، استرس و اظطراب منشا بسیاری از بیماری های جسمی و روحی هستند. استرس فقط برای گروه سنی خاصی رخ نمی دهد و می تواند همه افراد را درگیر خود کند، ما در این مقاله به شما راه هایی برای رهایی از استرس را معرفی کرده ایم.

برای رهایی از استرس چه باید کرد؟

راه های رهایی از استرس اصلا پیچیده و سخت نیستند و فقط با به کار بردن چند تکنیک می توان از این مشکل رهایی یافت. به جرئت می توان گفت در جهان پر از فراز و نشیب امروز، بیشتر افراد جامعه از فقیر گرفته تا ثروتمند، به علت های مختلف دچار استرس و فشار روانی هستند. همه ما حداقل برای یک بار هم که شده استرس را تجربه کرده ایم. بر اساس تحقیقات محققان و به گفته سایت هلث نیوز، 77 درصد مردم، با مشکلات جسمانی که در اثر استرس، خستگی، سردرد، دل درد، تنش عضلانی، تغییر در اشتها و دندان قروچه ایجاد می شوند، مواجه هستند و 73 درصد از افراد هم، با تنش هایی مانند بدخلقی، خشم، عصبانیت و کمبود انرژی دست و پنجه نرم می کنند.

جالب است بدانید، شدت و نوع استرس در افراد و زمینه های مختلف، فرق دارد. استرس زمانی که غیر قابل کنترل باشد و شما را به شدت آشفته کند، تاثیرات بدی بر سلامت جسمانی و روانی تان می گذارد. به همین علت است که گاهی برای بازگرداندن آرامش سابق به خود، به مسکن های قوی نیاز داریم. بر خلاف تصور برخی که گمان می کنند استرس تنها با استفاده از داروهای شیمیایی و … قابل درمان است، می توان این مشکل را تنها با استفاده از برخی تکنیک های تنفسی و کنترل خود که در عین سادگی بسیار موثر هستند، حل نمود.

برای رهایی از استرس چه باید کرد,بهترین راه برای رهایی از استرس,راه حل برای رهایی از استرس

1. چه چیزی باعث ایجاد استرس می شود؟

اگر شما هم از استرس زیاد و مشکلاتی که در اثر آن در زندگی تان ایجاد می شود خسته شده اید، بهتر است به مدت یک یا دو هفته، لیستی از موقعیت و عوامل استرس زا و چگونگی بازخورد شما نسبت به آن ها تهیه کنید. با این کار ساده می توانید از عوامل و کارهایی که باعث استرس تان می شوند آگاهی پیدا کنید و برای حل آن ها و جلوگیری از وقوع استرس چاره اندیشی نمایید.

2. بر روی افزایش تمرکز خود کار کنید

بهترین راه برای رهایی از استرس و افزایش تمرکز خود، مدیتیشن و نفس عمیق کشیدن می باشد. برای مدیتیشن فقط کافی است روی یک سطح صاف بنشینید و به مدت دو دقیقه تمام توجه خود را بر روی تنفس تان بگذارید. این فعالیت لذت بخش، علاوه بر به همراه آوردن آرامش جسمی و ذهنی، به شما کمک می کند تا راحت تر از قبل به انجام فعالیت هایی که مدت ها دغدغه شما بوده اند، بپردازید.

راه های رهایی از استرس,راه هایی برای رهایی از استرس,راهکارهای رهایی از استرس

3. کنترل کردن زندگی شخصی و کار

همه انسان ها در ساعات و روزهایی مشخص، به استراحت و تفریح نیاز دارند. بنابراین، نیازی نیست که شما تمام وقت تان را صرف کار و شغل خود کنید. کمی برای خود و خانواده تان ارزش قائل شوید و مسائل کاری را پشت درب خانه جا بگذارید تا بتوانید استرس را از خود دور کنید.

4. گذشته خود را رها کنید

اگر شما هم در گروه آن دسته از افرادی قرار دارید که به جای توجه به حال و برنامه ریزی برای آینده، عادت به سیر در گذشته دارند و اتفاقات تلخ آن را دائم برای خود یادآوری می کنند، بهتر است هر چه زودتر از این عادت بد خود دست بردارید! و دیدگاه تان را تغییر دهید. اتفاقاتی که در گذشته رخ داده اند را نمی توانید از بین ببرید اما می توانید با عبرت گرفتن از آن ها، از وقوع مجدد شان در آینده خودداری نمایید. تمرین این روش یک راه حل برای رهایی از استرس است و با استفاده از آن می تواند حجم زیادی از استرس خود را کاهش دهید.

چند راه برای رهایی از استرس,برای رهایی از استرس چه باید کرد,بهترین راه برای رهایی از استرس

5. فعالیت های فیزیکی داشته باشید

ورزش از راه هایی برای رهایی از استرس بوده و تاثیر شگفت انگیزی در کاهش استرس و ایجاد آرامش دارد. سعی کنید در هفته حداقل یک روز را به ورزش های هوازی مانند کوه نوردی، دوچرخه سواری و… اختصاص دهید تا علاوه بر تولید آندروفین، از استرس و اظطراب خود کم کنید و شاد شوید.

این مطلب را از دست ندهید
10 نکته مهم برای پولدار شدن

6. قدرت نه گفتن داشته باشید

یکی از توانایی هایی که هر فردی باید در زندگی خود یاد بگیرد ( هنر نه گفتن ) است. همیشه به یاد داشته باشید که همه انسان ها عیب و نقصی دارند و نمی توانند در همه موارد خواسته ها و انتظارات شخص مقابل را برآورده کنند. خود را دوست داشته باشید و به کارهایی که علاقه ای به انجام آن ها ندارید با قدرت و بدون هیچ ترسی، نه بگویید. با این کار، به تدریج استرس تان کم می شود و آرامشی دل انگیز می یابید.

برای رهایی از استرس چه باید کرد,بهترین راه برای رهایی از استرس,راه حل برای رهایی از استرس

7. شاد باشید و بخندید

بهترین راه کاهش استرس شاد بودن است چرا که تنها با یک لبخند ساده می توانید علاوه بر کاهش استرس خود، سیستم ایمنی بدنتان را هم تقویت کنید. پس اتفاقات این دنیا را زیاد جدی نگیرید و با لبخند زدن سلامت خود را تضمین کنید.

8. نیمه پر لیوان را ببنید و مثبت اندیش باشید

برخلاف تصور عموم مردم، تفکر مثبت به انتظار کشیدن برای اتفاقات خوب گفته نمی شود. تفکر مثبت به معنای این است که اگر نمی توانیم واقعیت را تغییر دهیم، آن را همان طور که هست بپذیریم و از آن به نحوی صحیح و در جهتی که دوست داریم استفاده کنیم. در این صورت است که افکار منفی از ما دور می شوند و استرس ما هم به طرز شگفت انگیزی کاهش می یابد.

برای رهایی از استرس چه باید کرد,بهترین راه برای رهایی از استرس,راه حل برای رهایی از استرس

9. مسائل را پیچیده نکنید!

انسان ها در مواقع خشم و ناراحتی، رفتاری یکسان ندارند و حتی ممکن است هنگام خشم و عصبانیت، عزیز ترین فرد زندگی خود را هم ناراحت و آزرده کنند. چگونگی رفتار آن ها ارتباطی با شخصیت شما ندارد، بدون بزرگ کردن و شخصی سازی مسائل، با دیگران رفتار کنید تا هم نسبت به آن ها بدبین نشوید و هم استرس بی جا نداشته باشید.

10. به خودتان استراحت دهید

انسان ها ربات نیستند و نمی توانند بدون هیچ استراحتی یکسره به کار خود ادامه دهند. ممکن است فردی با یک روز استراحت و فرد دیگری با یک ماه استراحت انرژی قبلی خود را به دست آورد. استراحت سالم و درست علاوه بر کاهش استرس، به شما انرژی بیشتری برای انجام فعالیت روزمره تان می دهد. پس روزهایی برای استراحت خود در نظر بگیرید تا برای خود ارزش قائل شده باشید.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن