سبک زندگی

10 تمرین کاربردی برای افزایش هوش و تقویت حافظه

خلاصه نوشته
  • فراموش کردن چیزها در طول زندگی روزمره، از اتفاقاتی است که همه ما بارها با آن رو به رو شده ایم. اما اگر فکر می کنید که آدم فراموشکاری شده اید و خیلی چیزها یادتان می رود، بهتر است که از همین لحظه از تمرین های تقویت حافظه کمک بگیرید.

مهمترین تمرینات افزایش هوش و تقویت حافظه

بدون شک برای شما هم پیش آمده که برای انجام کاری وارد اتاق می شوید، اما همین که پای تان را داخل اتاق می گذارید کاملا یادتان می رود که برای چه کاری آن جا بوده اید!

پیش از هر چیز باید بدانید که فراموش کار شدن یا پایین آمدن سطح هوشیاری، هیچ کدام جزوی از روند پیری نیستند، بنابراین اگر چنین احساسی دارید باید دست به کار شوید.

یکی از بهترین راه های پیش روی شما استفاده از تمرینات مختلف برای تقویت ذهن تان است.

درست همانطور که شما با ورزش کردن بدن تان را تقویت می کنید، می توانید با تمرین های ذهنی هم این کار را برای تقویت حافظه و بالا بردن سطح هوشی تان انجام دهید.

ممکن است در ابتدا فکر کنید که کار سختی در پیش دارید، اما اصلا اینطور نیست. اگر بتوانید نکاتی که برای تان بازگو می کنیم را به خوبی رعایت کنید، نتایج خوبی خواهید گرفت.

بنابراین اگر شما هم این روزها حسابی فراموش کار شده اید و چیزهای زیادی یادتان می رود، با ما همراه باشید تا شما را با 10 تمرین کاربردی برای افزایش هوش و تقویت حافظه، آشنا کنیم.

افزایش هوش,تقویت حافظه,تمرین افزایش هوش,

10. با پنجره باز رانندگی کنید

شاید این مورد کمی برای تان عجیب باشد، اما باید بدانید که تاثیر زیادی روی تقویت حافظه تان خواهد داشت. اگر زمانی که رانندگی می کنید شرایط آب و هوایی کاملا مساعد بود، با پنجره باز رانندگی کنید.

سعی کنید که نفس های عمیق بکشید و به آواز پرندگان گوش کنید. این کار باعث می شود تا ذهن شما به سرعت بتواند بین صداها و یا رایحه هایی که احساس می کنید، ارتباط برقرار کرده و آن را بهتر تشخیص دهد.

9. چهار مورد جزئی را به خاطر بسپارید

یکی از تمرین های تقویت حافظه که می توانید آن را در هر شرایطی انجام دهید، تمرین به خاطر سپردن جزئیات است.

به عنوان مثال زمانی که شما در حال قدم زدن هستید یا برای خرید بیرون رفته اید، تلاش کنید که چهار ویژگی از آدم هایی که می بینید را به خاطر بسپارید.

به عنوان نمونه تلاش کنید که رنگ کلاه یک شخص، بوی عطر او و یا مدل موهایش را در ذهن تان ثبت کنید.

حقیقتی که باید با آن رو به شویم آن است که ما انسان ها زیاد به محیط اطراف مان توجه نکرده و اطلاعاتی که باید ثبت کنیم را هم به درستی دریافت نمی کنیم.

اما خوشبختانه این کار راه چاره دارد و بهترین راهکار استفاده از همین تمرین ها می باشد. زمانی که در مترو می نشینید به جای کلافه شدن تلاش کنید تا خصوصیات ظاهری یک نفر را کاملا به خاطر بسپارید و ذهن تان را تمرین دهید.

تمرین افزایش هوش هیجانی,تمرینات تقویت حافظه,تمریناتی برای تقویت حافظه,

8. بازی با کلمات را امتحان کنید

یکی از جالب ترین تمرین های تقویت حافظه که حسابی سرگرم تان خواهد کرد، بازی با کلمات می باشد.

این مطلب را از دست ندهید
10 نشانه مهم که آمادگی و شرایط ازدواج شما را می سنجد

برای این کار یک کلمه دلخواه را انتخاب کرده و املای آن را در ذهن تان تجسم کنید. بعد از این کار تلاش کنید که با کمک دو حرف ابتدایی و یا انتهایی کلمه تان، واژه های دیگری پیدا کنید.

انجام این کار درست مانند حل کردن معما باعث می شود تا مغزتان فعال مانده و هوشیاری اش را حفظ کند.

7. ضربان قلب تان را سه بار در هفته افزایش دهید

برای این مورد بهتر است که در طول هفته سه بار و به مدت 20 دقیقه، ضربان قلب تان را بالا ببرید.

لازم نیست کار خاصی انجام دهید، بلکه به کمک ساعت هوشمندتان می توانید به راحتی ضربان قلب را در حین انجام فعالیت های مخلتف ببینید و برای افزایش آن تلاش کنید.

زمانی که شما این کار را انجام می دهید، اکسیژن رسانی به مغز شما بیشتر شده و علاوه بر آن، رشد سلول های جدید نیز بهتر از قبل خواهد شد.

برای همین است که می گویند تحرک داشتن و انجام ورزش هایی مانند ایروبیک، هم برای سلامت جسمی شما و هم برای سلامت ذهنی تان مفید خواهند بود.

تمرینهای تقویت حافظه,افزایش هوش,تقویت حافظه,

6. دست تان را مشت کنید

طبق گفته های روانشناسان آمریکایی، اگر شما دست راست تان را به مدت 90 ثانیه مشت کنید، به شکل گیری حافظه تان کمک خواهید کرد.

جالب است بدانید که انجام دادن این تمرین با دست چپ نیز می تواند در زمینه یادآوری خاطرات و بهبود فرآیند آن موثر باشد.

اگر در مورد صحت این بررسی ها کنجکاوید باید بدانید که این نتایج بعد از انجام تحقیقات روی 50 فرد بالغ به دست آمده است و حقیقت دارد.

این آزمایش ها نشان داده است که افراد زمانی که دست شان را مشت می کنند، فهرستی طولانی از کلمات را بهتر به یاد می آورند.

5. از گوش گیر کمک بگیرید

یک تمرین افزایش هوش هیجانی که ممکن است کمی عجیب باشد، استفاده از گوش گیر در حین کارهای روزانه است.

به عنوان مثال زمانی که صبحانه را در کنار خانواده می خورید، این تجربه را امتحان کنید. اما فراموش نکنید که از قبل به اعضای خانواده تان خبر دهید!

روتین های صبحگاهی و انجام کارهای همیشگی می تواند شما را به یک فرد نیمه شنوا تبدیل کند، زیرا ذهن تان به خوبی می داند که قرار است در ادامه چه کارهایی انجام دهید.

با استفاده از این روش شما یکی از حواس تان را غیرفعال می کنید و در نتیجه چالش جدیدی برای مغز ایجاد می کنید.

شما باید تلاش کنید تا به کمک حواس دیگرتان به کارهای روتین مانند خوردن صبحانه و یا نوشیدن چای بپردازید.

تمرین افزایش هوش,تمرین افزایش هوش هیجانی,تمرینات تقویت حافظه,

4. پس از بیدار شدن وانیل بو کنید

بسیاری از افراد پس از بیدار شدن، روزشان را با خوردن یک قهوه شروع می کنند تا خواب از سرشان بپرد.

این مطلب را از دست ندهید
10 دلیل که چرا هیچ کس نباید از شریک زندگیش عشق گدایی کند

یکی از چالش های جالب برای مغز شما این است که با چیز متفاوتی خواب را از سرتان بپرانید.

این رایحه می تواند هر چیزی جز قهوه همیشگی تان باشد، به عنوان مثال بوی گل مورد علاقه و یا عطری که دوست دارید را به مدت یک هفته کنارتان داشته باشید تا به محض بیدار شدن آن ها را بو کنید.

انجام این کار باعث فعال شدن گذرگاه های عصبی شده و مغزتان را فعال تر از همیشه می کند.

3. از چاپ استیک استفاده کنید

همانطور که تا الان متوجه شده اید، بر هم زدن روتین های همیشگی از بهترین تمرینات تقویت حافظه هستند که ذهن شما را به چالش می کشند.

جالب است بدانید که به کار گرفتن و درگیر کردن نوک انگشتان تان به علت وجود سلول های عصبی در این ناحیه، می تواند باعث فعال تر شدن مغزتان شود.

غذا خوردن با چاپستیک به علت تمرکز بر روی انگشتان، باعث می شود که جریان خون به مغز شما بیشتر شده و در نتیجه آن عملکردش نیز بهتر شود.

علاوه بر آن زمانی که شما حواس تان را به غذا خوردن می دهید، گوارش بهتری داشته و همچنین کالری دریافتی تان را نیز کمتر می کنید.

تمریناتی برای تقویت حافظه,تمرینهای تقویت حافظه,افزایش هوش,

2. کتاب خواندن با صدای بلند را امتحان کنید

جالب است بدانید که خواندن با صدای بلند می تواند حافظه تان را تقویت کند. صحبت کردن و گوش دادن به کلماتی که بیان می کنید، به مغز شما در ذخیره اطلاعات کمک می کند.

برای انجام این روش می توانید کتاب خواندن برای فرزندان و یا دوست تان را امتحان کنید.

اگر شرایط این کار را ندارید، گوش دادن به نسخه صوتی کتاب ها نیز می تواند نتیجه بخش باشد، زیرا این کار ذهن شما را به شیوه جدیدی درگیر خواندن می کند که باعث فعال تر شدن آن خواهد شد.

1. از دست غیر مسلط تان کمک بگیرید

فرقی نمی کند که شما راست دست هستید و یا چپ دست، مهم آن است که بدانید استفاده از دست غیر مسلط تان یکی از بهترین تمرینهای تقویت حافظه است که می توانید از آن کمک بگیرید.

قطعا همه ما از یکی از دست های مان کمتر استفاده می کنیم، به کار گرفتن این بخش باعث می شود ارتباطات عصبی مغزتان قوی تر شود.

شما می توانید این تمرین را به هنگام انجام کارهای روزانه مانند مسواک زدن، ظرف شستن و چای خوردن نیز انجام دهید.

انجام این کار احتمالا در ابتدا برای تان سخت خواهد بود اما ورزش بسیار فوق العاده ای برای ذهن تان به شمار می ورد که ارزشش را دارد.

پیشنهاد می کنم همین حالا از خدمات سایت دیجی فالوور استفاده کنید. اگر به دنبال فالوور ایرانی اینستاگرام هستید برای ورود به این سایت روی “خرید فالوور اینستاگرام” کلیک نمایید

برای خرید فالوور اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

دکمه بازگشت به بالا