کسب و کار

10 ویژگی مدیران غیر حرفه‌ ای

خلاصه نوشته

  • خصوصیات مدیران غیر حرفه ای،  خصوصیاتی هستند که هر مدیر باید در مورد آن ها اطلاعاتی داشته باشد تا بتواند با انجام ندادن آن ها در سمتی که دارد به بهترین شکل ممکن ایفای نقش داشته باشد و به اهدافی که برای خود و گروهش تعیین کرده است دست پیدا کند. مدیران موفق مسئولیت پذیری بالایی دارند و همین موضوع است که به برنامه های شان نظم می بخشد.

خصوصیات مدیران غیر حرفه ای

هر مجموعه برای آنکه بتواند به اهدافی که از قبل برای خود برنامه ریزی کرده برسد، باید توسط فردی که در این زمینه از تبحر و تجربه کافی برخوردار است، مدیریت و کنترل شود. توجه داشته باشید تجربه و توانایی مدیریت، امری نیست که یک شبه به دست آید؛ یک مدیر باید به تمام جوانب کار اشراف داشته باشد و علاوه بر این، باید از زیر و بم های مدیریتی نیز مطلع باشد تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد. در چنین شرایطی، کارمندان نیز با دل و جان به اوامر رئیس و مدیر خود گوش فرا داده و در جهت پیشبرد اهداف تمام تلاش خود را به کار ببندند. فراموش نکنید استایل مدیریت برای کسی تجربه و دانش به ارمغان نخواهد آورد.

مدیر خوب و حرفه ای,مدیران غیر حرفه ای,مدیران موفق

حتما با افرادی ملاقات داشته اید که تنها به ظاهر خود اهمیت داده و تصور می کنند با پوشیدن لباس های کاملا رسمی و به دست گرفتن کیف های مدیریتی می توانند به عنوان یک مدیر، در مجموعه خود به ایفای نقش بپردازند و به موفقیت های عظیمی نیز نائل شوند. اما این تصور کاملا اشتباه است. مدیریت یکی از پر دغدغه ترین شغل های موجود است و توانایی عظیمی می طلبد. مدیران غیر حرفه ای دارای علائمی هستند که خوب است از آنها اطلاع داشته باشید تا هنگام مواجه بتوانید دلایل برخی از رفتارهای آنها را درک کنید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به ویژگی مدیران غیر حرفه‌ ای اشاره کنیم.

مدیریت غیر حرفه ای,مدیریت غیر حرفه ایرانی,ویژگیهای مدیر لایق

10. عدم پاسخ دهی به کارمندان

بعضی از مدیران در محل کار، به تماس ها، ایمیل ها و یا نامه هایی که از سوی کارکنان شان برای آن ها ارسال می شود، پاسخ نمی دهند. البته این دسته از مدیران تصور می کنند که برای این رفتار خود دلایل کاملا قانع کننده ای دارند. عده ای از آن ها به دلیل آنکه نمی دانند در جواب باید چه پاسخی بدهند و یا برای آنکه خود را بیش از این درگیر مشکلات نکنند، به تماس های کارکنان خود پاسخ نمی دهند.

یک از ویژگیهای مدیر لایق این است که خود را برای هر واقعه‌ در کار آماده می کنند و به خود اجازه نمی دهند که این گونه مسائل، از کارایی آنها کم کند.

9. رفتاری توام با سرزنش کارکنان

یکی از مشخصه‌ هایی که افراد ترسو و بی‌ مسئولیت غالبا، با آن درگیرند، انداختن تقصیر خود گردن دیگران است و با سرزنش کردن می خواهند دیگران را در مشکل به وجود آمده مقصر بدانند و خود را تبرئه کنند. مدیرانی این رفتار را از خود نشان می دهند که از نظر حرفه ای هنوز به بلوغ نرسیده اند و نوعی ترس در برخورد با مشکلات ایجاد شده در درون خود حس می کنند. این رفتار، باعث پیچیده‌ تر شدن مشکل شده و دردی را دوا نخواهد کرد.

اگر افراد و خصوصا مدیران این شهامت را در خود پرورش دهند که بتوانند مسئولیت کارهای خطایشان را قبول کنند، مشکل به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن حل خواهد شد و در واقع تجربه ای برای فرد است تا اگر در شرایط مشابهی قرار گرفت، بتواند سرعت عمل خود را افزایش داده و مشکل در مدت زمان کوتاه تری حل شود. این جمله را آویزه گوشتان کنید که با تا بحال هیچ مشکلی با سرزنش کردن دیگران حل نشده و حل نخواهد شد؛ پس وقت را تلف نکرده و برای خاتمه دادن به مساله ایجاد شده چاره ای بیندیشید.

مدیر خوب و حرفه ای,مدیران غیر حرفه ای,مدیران موفق

8. بدقولی

بدقولی یکی از بدترین خصیصه های اخلاقی است که یک شخص ممکن  است داشته باشد. این قضیه در مورد یک مدیر از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چون اگر فردی در طول انجام کار، خوش قول نباشد اعتماد اطرافیان را به مروز زمان از دست خواهد داد و نتیجه ای که در نهایت برای او به بار خواهد آورد، تنها ماندن است. بدقولی کردن ممکن است حتی آثار و خسارات جبران ناپذیری برای یک مجموعه به بار آورد.

اگر سهوا مواردی که به شما گفته می شود را فراموش می کنید بهتر است برای این موضوع راه حلی پیدا کنید تا بتوانید از عواقب آن جلوگیری کنید. یک مدیر خوب و حرفه ای فردی است که همه با خیال راحت بتوانند روی حرف ها و قول هایی که می دهد حساب کنند.

7. اتخاذ سیاست ها و راهکارهای غلط

اگر در ابتدای راه مدیریت هستید و نمی دانید که چگونه و به چه صورتی رفتار کنید بهتر است از کمک کسانی استفاده کنید که بتوانند در گرداندن یک مجموعه به شما کمک کنند. توجه داشته باشید اصول و روشی را در کار خود به کار گیرید که در آن به افرادی که لیاقت دارند پرو بال بیشتری دهید نه کسانی که با رابطه و آشنا توانسته اند یک پست جدید را کسب کنند. با این ترفند شما می توانید به بقای مجموعه ای که در آن مشغول هستید امید بیشتری داشته باشید و بتوانید در بازار بزرگ رقابت خود را جزو برندگان بدانید.

دقت داشته باشید که توجه بیش از اندازه نشان دادن به عده ای که اصلا لیاقت و کفایت ندارند تنها یک نتیجه دارد و آن هم این است که به بقیه ثابت می کند شما با چه اصولی قرار است به ادامه کار بپردازید و اولین اتفاق بدی که خواهد افتاد برای شماست؛ چون شما را در نظر بقیه فردی نالایق جلوه می دهد.

در ابتدای کار سعی کنید اصول مدیریتی خود به خوبی تعریف کنید و حین کار از کسانی حمایت کنید که شایستگی لازم برای آن را دارند؛ تنها راهی که برای بقا وجود دارد همین است. ضوابط و اصول کار را نیز به صورت کاملا شفاف برای همه بازگو کنید تا کسی دچار سوء تفاهم نشود.

این مطلب را از دست ندهید
10 روش تاثیر گذار برای تقویت هوش مالی

مدیر خوب و حرفه ای,مدیران غیر حرفه ای,مدیران موفق

6. ادعاهای بی پایه و اساس

حتما شما نیز با افرادی سرو کار داشته اید که تنها حرف می زنند و به قول معروف یک طبل توخالی هستند. از این افراد باید به شدت حذر کرد. اینها تنها با دادن وعده های پوچ و توخالی وقت شما را گرفته و مانع از رسیدن شما به اهدافتان می شوند. وجود این خصیصه در فردی که فرضا مدیریت یک شرکت را بر عهده دارد، مشکلات بیشتری را با خود به همراه خواهد آورد.

دادن وعده هایی که در پس آن ها چیزی وجود ندارد، با دروغ گفتن هیچ تفاوتی ندارد و همان بلایی را سر یک مجموعه خواهد آورد که دروغ گفتن برای شما به ارمغان خواهد آورد.

سعی کنید تمام مسائل و مشکلاتی که برایتان ایجاد می شود را با نهایت صداقت و روراستی حل کنید و از گفتن دروغ پرهیز کنید؛ با دروغ راه به هیچ جایی برده نخواهد شد.

5. اولویت داشتن سود به جای رضایت مشتری

یکی از موارد و مسائلی که کمپانی های بزرگ در سرتاسر دنیا به آن توجه بسیار زیادی دارند، رضایت مشتری است. این نکته تنها راه میانبری است که می تواند شما را به موفقیت صددرصد برساند. حال اگر فردی تنها به فکر سود خود بوده و رضایت مشتری برایش جزو اولویت های آخر باشد، نباید تصور کند که بسیار با درایت بوده و توانسته با وعده های دروغین سر بقیه کلاه بگذارد.

شکست خورده واقعی کسی است که سعی دارد از ناآگاهی مردم سوء استفاده کند. اعتماد، دارایی گران بهایی است که هر کس که آن را به دست آورد باید در حفظ آن نهایت دقت را به کار برد.

اگر فردی یا شرکتی این دارایی را از کف دهد، در آینده تحت هیچ عنوانی نخواهد توانست آن را مجددا مال خود کند و این بزرگترین شکستی است که یک مجموعه ممکن است با آن مواجه شود. بنابراین سعی کنید همیشه رضایت مشتری را در صدر کارها و اهداف خود قرار دهید تا به طبع آن سود و منفعت بیشتری نیز نصیبتان شود.

مدیر خوب و حرفه ای,مدیران غیر حرفه ای,مدیران موفق

4. نداشتن ارتباطات کافی و قوی

افرادی که در سمت مدیریت مشغول به فعالیت هستند باید توانایی برقراری ارتباط با انواع و اقسام انسان ها را داشته باشند و حداقل مهارت هایی که یک مدیر باید داشته باشد را بشناسند و برای پیشبرد کار، از آن ها استفاده کنند. مهارت های کلامی، مهارت های نوشتاری و مهارت های شنیداری از جمله مواردی است که یک مدیر موفق و حرفه ای باید به آن اشراف کامل داشته باشد تا بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

درک سخنان طرف مقابل، در موفقیت در هر کاری امری بسیار تعیین کننده است. بهتر است برای رسیدن به این هدف، از کتاب‌ ها و مقالاتی که می‌ توانند به شما کمک کنند استفاده کنید و تمام تلاش خود را در برقراری ارتباط با دیگران به کار گیرید.

3. دروغ گفتن و دزدی

دروغ گفتن و دزدی کردن شما را به جریانی وارد خواند کرد که به هیچ وجه امکان خلاصی از آن را نخواهید داشت. اینکه عمل انجام شده چقدر بزرگ یا کوچک باشد اصلا مهم نیست؛ نفس کار به خودی خود زشت و بد هست و فردی که این اعمال را مرتکب شده، نشان می دهد که از نظر شخصیتی، دارای ضعف های زیاد و غیر قابل انکاری است؛ به چنین فردی اصلا نمی توان اعتماد کرد و هیچ راه حلی برای درک این دو عمل زشت وجود ندارد.

مدیر خوب و حرفه ای,مدیران غیر حرفه ای,مدیران موفق

2. نپرداختن حقوق کارمندان

ممکن است خود شما نیز با شرایط این چنینی مواجه شده باشید و در محلی شاغل بوده  که حقوق شما را کامل پرداخت نکرده باشند. حتما بعد از این اتفاق، انگیزه و انرژی قبل را برای کار کردن از دست داده اید و تمایلی به ادامه کار نداشتید. بسیاری از افراد هدفشان از انجام کار دریافت حق و حقوقشان به طور کامل می باشد.

زمانی که یک مدیر به طور کامل تمام حق و حقوق کارمندان خود را پرداخت می کند، علاوه بر راضی کردن کارمندان، موفقیت کامل و چند برابری در رسیدن به هدفی که برای آن تلاش می کنید اتفاق خواهد افتاد.

1. نداشتن صبر در برابر اتفاقات پیش آمده

یک مدیر برای آن که بتواند تصمیمات منطقی و درستی بگیرد باید سعی کند که زودرنجی و احساسی بودن را از خود دور کند. افرادی که دارای این صفت هستند، نمی توانند انتقادات را تحمل کرده و خیلی زود ناراحت می شوند. مدیران این چنینی، به خوبی نمی توانند گروهی که مسئولیت اداره آن را بر عهده دارند به خوبی کنترل کرده و نواقصی که وجود دارد را برطرف و از بین ببرند.

چنانچه به اندازه کافی انتقاد پذیر نیستید، سعی کنید آن را در وجود خود پرورش بدهید تا بتوانید از امکاناتی که این صفت برای تان فراهم می کند نهایت استفاده را ببرید و به موفقیت بیشتر نزدیک شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن