سلامت

10 بهترین راه برای شب بیداری که بسیار موثر است

خلاصه نوشته

  • راه هایی برای شب بیداری وجود دارد که برخی از آن ها بسیار موثر هستند اما استفاده طولانی مدت از چنین روش هایی و از همه مهم تر شب بیدار ماندن به صورت طولانی، سبب می شود که سیستم بدن تان به مرور زمان دچار اختلالات جدی شده و سلامتی تان را به خطر بی اندازد.

راه هایی برای شب بیداری که کاربردی هستند

سیستم بدن انسان طوری طراحی شده است که نیاز به خواب شبانه دارد و مکانیزم بدن در خواب شب بهتر کار می کند اما برخی اوقات پیش می آید که به هر دلیلی مجبور هستید تا شب را بیدار بمانید! مثلا وقت موعد پروژه ای که باید تحویل بدهید نزدیک است، مشاغلی که شیفت شب دارند، شب های امتحان و… گاهی نیز به دلیل دغدغه زیاد نیاز دارید شب بیشتر بیدار بمانید تا به انجام کارهای تان بپردازید.

درست است که بدن انسان در طی شبانه روز به هشت ساعت خواب احتیاج دارد اما هر فرد می تواند ساعت خواب خود را با توجه به ویژگی هایی که سیستم بدنش دارد و همچنین ویژگی های ژنتیکی تنظیم نماید. به عبارتی ساعت خواب هر فرد بسته به ویژگی هایش می تواند متغیر باشد. همیشه افرادی هستند که کمتر از این میزان می خوابند و سرحال هم هستند. عواملی که معمولا در کیفیت خواب موثرند به جز ویژگی های ژنتیکی می تواند کیفیت بهتر زیست و تغذیه باشد. گرچه بیدار ماندن های طولانی مدت به برنامه و پیگیری های دقیق علمی احتیاج دارد اما بیدار ماندن های موقتی برای هر کسی ممکن است پیش بیاید که با ترفند هایی ساده و علمی می توان راحت تر آن مدت را سپری کرد. در ادامه شما را با بهترین راه ها برای شب بیداری که امتحان شده هستند آشنا خواهیم کرد.

بهترین راه برای شب بیداری,راه حل برای شب بیداری,راه هایی برای بیداری در شب,

10. نگاه کردن به نور آبی که از نمایشگر های دیجیتالی ساطع می شود

ابزار های الکترونیک موجود مانند لپ تاپ و گوشی نوری از خود ساطع می کنند که اصطلاحا نور آبی نام گرفته است. این نور بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد و باعث می شود ملاتونین که هورمون خواب نام دارد را دیرتر ترشح کند و در نتیجه دیرتر خواب تان بگیرد. می توانید هرازگاهی به گوشی و لپ تاپ نگاه کنید تا نور آبی تاثیر خود را بگذارد.

9. قدم زدن کوتاه و بستن چشم ها

یک راه حل برای شب بیداری این است که سعی کنید برای مدت کوتاهی هم که شده از میز کار بلند شوید و قدمی کوتاه بزنید. یا هر چند وقت یک بار برای مدت کوتاهی چشم هایتان را ببندید. با این کار به مغز استراحت می دهید و باعث می شوید مغز انرژی از دست رفته خود را تاحدی بازیابد.

راه هایی برای شب بیداری,بهترین راه برای شب بیداری,راه حل برای شب بیداری,

8. خوردن غذاهای سبک و مغذی به علاوه نوشیدن آب فراوان

با خوردن غذاهای چرب و سنگین سیستم گردش خون، خون بیشتری را به سمت معده می فرستد تا هضم به خوبی اتفاق بیافتد. در نتیجه خون رسانی به مغز کمتر شده و باعث خستگی و خواب آلودگی می شود. زمان هایی که قصد بیدار ماندن دارید ار خوردن غذاهای سنگین و حجیم خودداری کنید و در چند نوبت با فاصله های کوتاه غذاهای مغذی و پروتئین دار بخورید. میوه و سبزیجات گزینه مناسبی برای این ایام هستند.

نوشیدن آب زیاد نیز باعث هیدراته شدن بدن می شود و اکسیژن بیشتری در خون جاری می شود. همچنین باعث فعالیت بیشتر کلیه ها شده که در بیدار ماندن و سرحال بودن تاثیر دارد. بر اساس تحقیقات کسانی که برای بیشتر بیدار ماندن، آب بیشتری می خورند و میوه و سبزی مصرف می کنند، هم بازدهی بیشتری دارند و هم سردرد نمی گیرند و دچار حالت تهوع نمی شوند.

7. خندیدن، حرف زدن و فکر کردن به چیزهای دیگر

وقتی یک فرد می خندد، مغز هورمون های شادی آوری را در بدن ترشح می کند و کارکرد مغز از یکنواختی در آمده و میزان هیجان و انرژی در بدن بالا می رود. بنابراین خندیدن را امتحان کنید. همچنین خوب است در کنار فعالیت تان گاهی با کسی حرف بزنید و ذهن خود را به موضوعی دیگر معطوف کنید.

این مطلب را از دست ندهید
10 خوراکی برای شادابی پوست

راه هایی برای بیداری در شب,راه هایی برای شب بیداری,بهترین راه برای شب بیداری,

6. خواب کوتاه در طول روز موثر است

با خواب یا چرتی کوتاه در طول روز می توانید آرامش را به بدنتان برگردانید و کمک کنید انرژی اش بازگردد. با این ترفند هم به بالا تر رفتن بازدهی خود کمک کردید و هم می توانید بیشتر بیدار بمانید. البته به این نکته توجه کنید که از چرتی کوتاه بیشتر نشود تا خستگی و کسلی بعد از خواب ظهر به سراغ تان نیاید. اگر برای شب های امتحان وقت کمی دارید می توانید در طی روز چرتی کوتاه داشته باشید تا انرژی بیشتری برای شب ذخیره کنید.

5. نور زیاد

بهتر است اگر قصد بیشتر بیدار ماندن دارید نور محیطی که در آن قرار دارید را افزایش دهید. زیرا قرار گرفتن در محیط تاریک و کم نور، مغز را برای خوابیدن آماده می کند. می توانید با افزایش نور مغز را گم راه کنید تا راحت تر بیدار بمانید و احساس روشنایی روز را برای خودتان تداعی کنید.

راه حل برای شب بیداری,راه هایی برای بیداری در شب,راه هایی برای شب بیداری,

4. انجام فعالیت های بدنی

شب هایی که قرار است بیشتر بیدار باشید انجام ورزش های سنگین گزینه عاقلانه ای به نظر نمی رسد زیرا ورزش سنگین و طولانی بدن را بیشتر خسته خواهد کرد. منظور از فعالیت های بدنی ورزش های سبک، کششی و هوازی مانند یوگا و نرمش است که عضلات را درگیر کرده و با افزایش گردش خون در بدن به سرحال شدن شما کمک خواهد کرد. سعی کنید روزهایی که عزم بیدار ماندن در شب را دارید ورزش کنید.

3. پایین آوردن دمای محیط

وقتی هوای محیطی که در آن هستید گرم و مطلوب باشد بدن راحت تر و زودتر به خواب می رود. وقتی دمای محیط را خنک نگه دارید خواب را نیز به تعویق خواهید انداخت و همچنین هوشیار تر خواهید بود. هوای تازه و سالم نیز فاکتور مهمی است. باعث می شود اکسیژن بیشتری به خون برسد و سرحال تر و هوشیارتر شوید. می توانید از تصفیه کننده های هوا در کنار خنک کننده ها استفاده کنید و یا خیلی راحت پنجره اتاقی که در آن هستید را برای هوای آزاد باز بگذارید.

بهترین راه برای شب بیداری,راه حل برای شب بیداری,راه هایی برای بیداری در شب,

2. استفاده از نوشیدنی ها و مواد کافئین دار و محرک های دارویی

نوشیدنی های کافئین دار بهترین راه برای شب بیداری هستند چراکه به طور کلی باعث هوشیاری می شود و تاثیر آن در هنگام صبح زیاد خواهد شده و همینطور انرژی فرد را افزایش می دهد. اما غروب و از ساعت چهار بعدازظهر به بعد بر هوشیاری و کم خوابی تاثیر مضاعف می گذارد. کافئین در شکلات و قهوه به مقدار زیاد وجود دارد. چای و نوشابه نیز کافئین دارد. همانطور که گفته شد کافئین با افزایش متابولیسم بدن سطح هوشیاری را افزایش می دهد. از بین داروهای شیمیایی نیز داروهای زیادی برای بالا بردن سطح هوشیاری وجود دارد که باید با دستور پزشک مصرف شوند. گاهی دانشجویان یا دانش آموزان برای بیدار ماندن در شب های امتحان و افزایش کارایی از قرص و داروهایی مانند ریتالین و نوشیدنی های انرزی زا استفاده می کنند که مصرف زیاد و بدون تجویز پزشک خطرات بسیاری برای بدن خواهند داشت.

1. جویدن آدامس

در نگاه اول به نظر می رسد آدامس خاصیتی نداشته باشد و بیشتر برای تفنن و سرگرمی به کار رود اما شاید دانستن این نکته جالب باشد که اولین آدامس های امروزی برای رساندن مواد دارویی به بدن یا کنترل بیماری های دهان و دندان با افزودنی های فلورایدی، کلرهگزدین برای ضدعفونی کننده، آسپرین برای کنترل درد یا نیکوتین برای کسانی که می خواهند سیگار را ترک کنند ساخته شده است. آدامس ها شامل مواد دارویی و خاص هستند یا در مواردی فقط شامل مواد شیرین و طعم های خوشمزه و شکر هستند. مواد دارویی می توانند بعد از مدتی جویدن از طریق دهان فرد جذب شوند. آدامس هایی که حاوی شکر هستند برای دندان ها ضرر دارند و می توانند برای معده هم مشکل آفرین باشند. اما خود عمل آدامس جویدن بر ساختار مغز تاثیر می گذارد و سطح هوشیاری را بالا می برد. همچنین بر بهبود حافظه و افزایش توان یادگیری موثر است. در شب های امتحان خوردن آدامس می تواند مفید باشد.

این مطلب را از دست ندهید
10 باور غیر علمی در زندگی

از بین آدامس هایی که در حال حاضر روانه بازار می شود آدامسی به نام بیداری اکشن وجود دارد که حاوی موادی است که به هوشیاری و بیدار ماندن فرد کمک می کند. طعم هایی خاص و اغراق آمیز مانند تندی، فلفلی، ترشی و خنکی زیاد در ابتدا که فرد آدامس را می جود او را غافلگیر می کند و شوکی بیدار کننده به فرد وارد می کند. ماده اصلی که برای هوشیاری در ترکیبات آن استفاده شده است کافئین است که باعث افزایش متابولیسم بدن، تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش میزان هوشیاری و آگاهی از محیط می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا