سبک زندگی

10 روش مؤثر برای درس خواندن و مطالعه که باید بدانید!

افزایش بازدید در گوگل

صحیح ترین روش های درس خواندن

اگر بخواهیم در مورد روش های درس خواندن صحبت کنیم باید بگوییم که کارهای مختلف وجود دارد که شما می‌ توانید درس خواندن را هر چه بهتر انجام دهید که شامل در نظر گرفتن وضعیت جسمی مرور کردن درس‌ ها در همان روز، مرحله به مرحله پیش رفتن، فراهم کردن محیط مطالعه مناسب و … را نام برد.

با آمدن فصل امتحانات و فرارسیدن کنکور بسیاری از دانش‌ آموزان نگران از دست دادن وقت خود هستند، بنابراین به ‌دنبال راه ‌هایی برای موفق شدن در هنگام درس خواندن و امتحان دادن هستند. از طرفی عده ای از افراد ممکن است هیچ پشتوانه علمی نداشته باشند و نتوانند در کلاس‌ های آموزشی شرکت کنند به‌ همین علت در ادامه مطالب قصد داریم به معرفی ۱۰ روش موثر در درس خواندن بپردازیم.

راه های درس خواندن,راههای درس خواندن,روش های درس خواندن

۱۰. در نظر گرفتن وضعیت جسمی

زمانی ‌که از لحاظ روحی خسته هستید و نمی ‌توانید تمرکز داشته باشید به‌ هیچ‌ وجه نباید به مطالعه درس بپردازید، چرا که عصبانیت و حواس ‌پرتی شما را کاملا از محتوای درس دور می‌ کند. زمانی‌ که مغز در آرامش باشد می‌ تواند مثل اسفنج اطلاعات را بگیرد، از طرفی اگر استرس داشته باشید اصلا نباید به فکر یادگیری باشید زیرا مغز اطلاعات را دفع خواهد کرد.

زمانی ‌که فکر شما درگیر مسائل دیگری باشد به هیج وجه حاضر به خواندن مطالب نیست، زیرا یادگیری شما را پایین می‌ آورد و جز اتلاف وقت نتیجه‌ دیگری ندارد.

۹. پیوسته درس ‌خواندن در فواصل زمانی کوتاه

ذهن انسان در زمان ‌های کوتاه می ‌تواند عملکرد بهتری نسبت‌ به زمان‌ های طولانی‌ مدت داشته باشد، بنابراین اگر ۱۰ دقیقه برای مطالعه وقت دارید بهتر است آن را به فاصله زمانی کوتاه تقسیم‌ بندی کنید و بعد از ۱۰ دقیقه استراحت کنید، سپس درس‌ خواندن را ادامه دهید، از طرفی با توجه به این ‌که مغز برای ساختن پروتئین به زمان نیاز دارد این روش می ‌تواند کاربرد بسیاری داشته باشد

طبق این روش موثر برای درس خواندن اگر شما بتوانید به مغز فرصت استراحت دهید آموخته‌ ها به‌ راحتی جذب آن می شوند و در مقابل آن مطالعه کردن طولانی‌ مدت برای شما کسالت‌ آور می‌ شود.

۱۰ روش موثر در درس خواندن,راه های درس خواندن,راههای درس خواندن

۸. استراحت کردن با خیالی آسوده

زمان زیادی برای مطالعه کردن دارید بهتر است با خیال راحت استراحت کنید. به‌ عنوان مثال یک روز را به استراحت اختصاص دهید، مثلا بعد از انجام آزمون‌ های آزمایشی به یک استراحت یک ‌روزه نیاز دارید با این کار شاید عذاب وجدان بگیرید و با خود بگویید که حتما باید امروز هم درس بخوانم، اما همان ‌طور که متوجه هستید با استراحت مغز می ‌تواند اطلاعات را به ‌راحتی جذب کند؛ بنابراین بهتر است در طی روز به فعالیت ‌های مورد علاقه خود بپردازید و ذهن خود را درگیر مباحث سیاسی و مسائل سنگین نکنید.

۷. داشتن هدف

یکی از مواردی که باعث می ‌شود که شما به اهداف خود نرسید این است که آن ‌ها را دست ‌نیافتنی می ‌بینید، اما اگر بتوانید با مدیریت صحیح و برنامه ‌ریزی درست پیش بروید بدون شک به تمامی اهداف خود خواهید رسید.

به طور کلی یک روش موثر برای مطالعه داشتن هدف است که هر کدام از اهداف بلند مدت و کوتاه‌ مدت مسیر خاص خود را دارند، بنابراین با تلاش به‌ راحتی می ‌توانید به اهداف خود برسید.

حال بهتر است اهداف خود را مشخص کنید و فرق بین هدف‌ های بلند مدت و کوتاه ‌مدت را به‌ خوبی بیابید. فعالیت‌ های روزانه را بهتر است به اهداف کوتاه‌ مدت خود اختصاص دهید، از طرفی اهدافی چون پولدار شدن، پزشک شدن و … می‌ تواند در راستای اهداف بلند مدت قرار بگیرد.

راه های درس خواندن,راههای درس خواندن,روش های درس خواندن

۶. مرور کردن درس ‌ها در همان روز

از دیگر روش ‌های درس خواندن برای امتحان این است که درس همان روز را مطالعه کنید. به ‌عنوان مثال اگر چند روز از یاد گرفتن آن درس بگذرد برای یادآوری دوباره ذهن شما به تلاش بیشتری نیاز دارد.  به‌ هر حال مرور سریع بر ماندگار شدن مطالب در ذهن تاثیر می گذارد به‌ خصوص اگر مطالب شما سنگین باشد و نیاز به مطالعه دوباره داشته باشند.

۵. در نظر گرفتن میزان خستگی مغز

گاهی اوقات مغز به ‌دلیل خستگی بیش ‌از حد مطالب را کاملا فراموش می‌ کند، اما این به معنی احمق بودن شما نیست بلکه به ‌جای این ‌که عصبانی شوید بهتر است که این حالت ‌ها را پیش‌ بینی کنید و با آن کنار بیاید.

به‌ عنوان مثال لایه ‌های اطلاعات با ترتیب خاصی بر روی هم چیده می شوند و با دریافت اطلاعات جدید اطلاعات پایینی کهنه می ‌شوند که به‌ راحتی نمی ‌توان به آن‌ ها دسترسی داشته باشید، بنابراین مرور کردن موثرترین روش مطالعه است که می ‌تواند از به وجود آمدن چنین مواردی جلوگیری کنید در نتیجه به مغز خود استراحت دهید و به ‌مرور مطالب بپردازید.

راه های درس خواندن,راههای درس خواندن,روش های درس خواندن

۴. فراهم کردن محیط مناسب برای مطالعه

برای ‌اینکه مطالعه شما مفید باشد باید حتما جای بخصوصی داشته باشید و بهترین مکان هم داشتن اتاق جدا و میز مطالعه است، بنابراین بهتر است یک اتاق و یک میز را در کنج اتاق خود قرار دهید به ‌نحوی که رو به روی دیوار بنشینید؛ چرا که بودن در محیط بسته می ‌تواند تمرکز شما را بیشتر کند.

به طور کلی به‌ هیچ‌ وجه نباید وسایل غیر درسی مثل پوستر، مجله، ضبط، تلفن و … را در اطراف میز مطالعه‌ خود قرار دهید تا دائما به آن ‌ها فکر نکنید.

همه وسایلی که برای مطالعه نیاز دارید را باید بر روی میز قرار دهید تا مجبور نشوید برای فراهم کردن آن ها از جای خود بلند شوید. از طرفی نور اتاقی که انتخاب می‌ کنید باید کافی باشد به ‌عنوان مثال استفاده از یک چراغ مطالعه یا یک لامپ مهتابی کفایت می ‌کند که چراغ ‌ها باید حدود ۳۰ سانت از کاغذ مطالعه فاصله داشته باشد تا چشمان شما را اذیت نکند.

علاوه بر فراهم کردن مکان مناسب به عنوان بهترین روش درس خواندن و یادگیری، برای این ‌که مطالعه بهتری داشته باشید بهتر است روی صندلی به ‌صورت زاویه ۹۰ درجه بنشیند و ضمن درس ‌خواندن به ‌هیچ ‌وجه لم ندهید یا نخوابید، بهتر است صاف بشینید تا دچار خستگی نشوید.

۳. درس خواندن مرحله به مرحله

در همه فواصل زمانی متوجه این موضوع می‌ شوید که از کل به‌ جزء رفتن و از بزرگ به کوچک رسیدن می ‌تواند موثرترین روش برای درس خواندن باشد. در واقع هنگامی‌ که درس می‌ خوانید بهتر است درک کلی از آن داشته باشید و در نهایت جزئیات را بررسی کنید این می ‌تواند رمز موفقیت شما باشد.

راه های درس خواندن,راههای درس خواندن,روش های درس خواندن

۲. درس خواندن با برنامه ‌ریزی

اگر ساعت مشخصی از روز را برای درس خواندن مشخص کنید مغز شما به آن عادت می کند، بنابراین بهتر است بدون مشخص کردن یک بازه زمانی خاص هیچ مطالعه ای انجام ندهید.

یکی از روش‌ های موثر در مطالعه برای امتحان های پیش رو داشتن برنامه خاص و مشخص کردن زمان مناسب است، بنابراین قبل ‌از هر چیز بهتر است مثل زمانی‌ که از یک پزشک وقت می‌ گیرید جدول برنامه‌ ریزی داشته باشید.

۱. نا امید نبودن

بسیاری از افراد ممکن است به‌ دلیل این‌ که یادگیری آن‌ ها به‌ کندی پیش می ‌رود خود را سرزنش کنند، اما حتی اگر قوه یادگیری بالایی داشته باشید و به خود استرس وارد کنید بدون شک مطالب را به ‌درستی یاد نمی‌ گیرید؛ اما افرادی که با اعتماد کامل و اطمینان به خود مطالعه می ‌کنند حتی اگر از هوش و استعداد کمتری هم برخوردار باشند نتیجه بهتری را می ‌بینند. کسی که انرژی خود را با استرس تلف می ‌کند و حساسیت بی ‌مورد دارد یادگیری آن ‌ها به‌ کندی پیش می‌ رود.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام خرید فالوور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا