خبری های شگفت انگیز

10 تا از بزرگترین سامورایی های تاریخ

افزایش بازدید در گوگل

معرفی سامورایی معروف تاریخ

پیش از اینکه به معرفی برترین سامورایی های تاریخ بپردازیم، باید به این نکته توجه کنید که ژاپن از جمله کشورهایی است که دارای تاریخی غنی و کهن است، به طوری که قدمت آن به حدود هزاران سال پیش از میلاد مسیح می رسد. در حقیقت ژاپن با توجه به سابقه تاریخی که دارد، در برابر کشور باستانی چون ایران همانند پدربزرگ آن تلقی می شود. در این کشور برای هریک از دوره های تاریخی نامی را برگزیده اند، به طور مثال بعد از مرگ امپراتور هیروهیتو در سال ۱۹۸۹ تا کنون دوره هیس های نامیده می شود.

برترین سامورایی های تاریخ,بزرگترین سامورایی تاریخ,بهترین سامورایی تاریخ

تقریبا اکثر سامورایی های معروف در ژاپن در دوره سن گو یا ارباب رعیتی که شامل سال های ۱۴۶۷ تا ۱۶۰۳ می شد، ظهور کرده و حریفان خود را به مبارزه می طلبیدند. در دوره سن گو ژاپن از هم گسسته بود و هر شخصی که قدرت اندک و تعدادی سامورایی در اختیار داشت، حکمرانی می کرد. اما چندی بعد تعدادی از این حکمرانان به طمع قدرت بیشتر تصمیم گرفتند، به قلمروهای دیگر حمله کنند.
این امر آغاز شروع جنگ های داخلی در ژاپن بود، به طوری که سراسر آن را در بر گرفت و همه افراد را به جان یکدیگر انداخت. بعد از جنگ های طولانی که سالیان درازی به طول انجامید، سرانجام شخصی پرقدرت و باجنم توانست، بر تمام مناطق ژاپن پیروز شود و فرمانروایی کل آن را تصاحب کند.

ده سامورایی برتر تاریخ,قویترین سامورایی تاریخ,قویترین سامورایی ژاپن

در دوره سن گو قدرت به این شکل تقسیم می شد که در راس همه امپراتور و خانواده سلطنتی قرار داشت و به عنوان خدا بر مردم حکومت می کردند، به گونه ای که بهترین چیزها ابتدا در اختیار آن ها قرار می گرفت. مقام دوم که در اصل دارای قدرت اجرایی بسیار بالایی نیز بود، شوگان یا فرمانده همه نیروها نام داشت. تاریخ این کشور نشان می دهد که شوگان ها با تیکه بر قدرت خود می توانستند امپراتور را عزل نمایند و خود بر تخت پادشاهی بنشینند. پس از شوگان ها افراد دیگری به نام دایمیوها با توجه قدرت و دارایی هایشان و با در اختیار داشتن تعدادی سامورایی، از مردم و رعیت های مناطق تحت سلطه خود مالیات و باج می گرفتند. این رخدادها تقریبا تا حوالی دومین جنگ جهانی استمرار داشت و پس از آن ژاپن درگیر این جنگ شد. ژاپن پس از رخ دادن حوادثی همچون پرل هاربر، بمب اتم و کامیکازی به ناچار تسلیم نیروهای متفقین شد و در واقع اولین و تنها زمانی که ژاپن توسط نیروهای بیگانه اشغال شد، همین زمان بود. مردم ژاپن برای اولین بار صدای امپراتور خود را از رادیویی ملی در حال خواندن پیام تسلیم در مقابل نیروهای متفقین شنیدند. این رویداد سبب پایین آمدن و خاتمه یافتن شان و منزلت خدایی که برای امپراتور قائل می شدند، در بین انسان ها گردید.

بحث اصلی که در مورد بزرگترین سامورایی های تاریخ را فراموش نکنیم. سامورایی ها دارای شخصیتی بسیار کم حرف، بداخلاق و اخمو بودند که مهارت زیادی در شمشیرزنی و ضربه زدن به دیگران داشتند. این افراد به جای پرداختن به مشاغلی همچون مزرعه داری و پرورش گوسفند، برای روسا شمشیرزنی می کردند. علیرغم قدرت نمایی سامورایی ها آن ها به عنوان بنده به ارباب خود خدمت می کردند و مجوبر بودند تا آخرین لحظات عمر خود برای آن ها به میدان نبرد بروند. در صورت کشته شدن ارباب، سامورایی برای دفاع از شرف و آبروی خود مجبور بود، خودکشی کند. البته افرادی نیز بودند که خود را از بند اربابان رها کرده و به گشت و گذار مشغول بوده و گهگاهی به شکل کنتراتی برای دیگران کار می کردند، اما اینگونه افراد دیگر سامورایی نامیده نمی شدند و به رونین یا آدمکش معروف بودند. رونین در واقع به هیچ وجه یک کلمه پسندیده و نجیبانه به شمار نمی آمد.

هدف از نگارش این مقاله معرفی اجمالی ده سامورایی برتر تاریخ کشور ژاپن می باشد.

برترین سامورایی های تاریخ,بزرگترین سامورایی تاریخ,بهترین سامورایی تاریخ

۱۰. هوجو اوجیت سونا | Hōjō Ujitsuna

تاریخ زادروز و وفات: ۱۴۸۷ ـ ۱۵۴۱
ملقب به: ایسه شینکور

او فرزند هوجو سون، بنیان گذار قبیله هوجو بود. خانواده او در دوره سن گو بر بخش عظیمی از ناحیه کانتو که از جزایر پرجمعیت ژاپن به شمار می آمد، تسلط داشتند. هوجو در دوران سن گو چشم به جهان گشود و به همین علت سراسر عمر ۶۰ ساله اش در جنگ و خونریزی سپری گشت.

در حدود سال ۱۵۲۴ اوجیت سونا توانست قلعه ادو را فتح کند و در این زمان او با خانوده اوئه سوگی جنگ مخوفی را آغاز نمود که از بزرگ ترین حوادث قرون وسطی کشور ژاپن محسوب می شود. او سبب شد، خاندانش اعتبار زیادی در جزیره کانتو کسب کند و تا پایان عمرش در ۱۵۴۱ میلادی طایفه هورا را به خاندانی قدرتمند و تاثیرگذار در کشور ژاپن تبدیل نمود.

برترین سامورایی های تاریخ,بزرگترین سامورایی تاریخ,بهترین سامورایی تاریخ

۹. هاتوری هانزو | Hattori Hanzō

تاریخ زادروز و وفات: ۱۵۴۲ ـ ۱۵۹۶
ملقب به: هانزوی شیطانی

اهدا این لقب به هانزو تنها برای نشان دادن و تجمید از قدرت و ویژگی های وحشتناک او نیست، بلکه برای ایجاد تمایز میان او و واتانابه هانزو دیگر سامورایی آن دوران بود. او فرمانروایی با اقتدار بود که بر حدود ۲۰۰ سامورایی جنگجو و خشمگین ریاست می کرد و دارای شهرت بسیاری در ژاپن است.
این نام برای هوادران فیلم های هنرمند معروف کوئینتین تارانتینو مانوس است. استاد ماهر شمشیرزنی که در فیلم سینمایی بیل را بکش وجود داشت برگرفته از شخصیت هاتوری هانزوی می باشد.

از دوران جوانی او اطلاع خاصی در دست نیست، ولی تاریخ نگاران تولد او را سال ۱۵۴۲ اعلام کرده اند. هانزو یادگیری شمشیرزنی را در سن پایین آغاز نمود و برای اولین بار هنگامی که تنها ۱۶ سال داشت، به میدان جنگ رفت و شمشیر خود را به خون جنگجویان آغشته کرد. استعداد او در شمشیرزنی بسیار بی نظیر بود و با هر مبارزه این استعداد شکوفاتر می شد. هانزو یار وفادار توکوگاوا ایاسو بود، به طوری که چندین مرتبه باعث نجات جان او از مرگ شد.

ایاسو بعدها به مقام شوگانی رسید و شالوده ریاست شوگانی او به مدت حدودا ۲۵۰ سال در دژ ادو استقرار داشت و ژاپن را در تمام این مدت اداره می کرد. طی سال های ۱۶۰۳ تا ۱۸۶۸ هاتوروی هانزو در میان سامورایی های ژاپن به عنوان نماد شجاعت و وفاداری معروف هست و یکی از معدود اشخاصی است که بر دروازه کاخ پادشاهی ژاپن نام او حک شده است و او را بهترین سامورایی تاریخ ژاپن می دانند.

برترین سامورایی های تاریخ,بزرگترین سامورایی تاریخ,بهترین سامورایی تاریخ

۸. اوئه سوگی کنشین | Uesugi Kenshin

تاریخ زادروز و وفات: ۱۵۳۰ ـ ۱۵۷۸
ملقب به: اژدهای اچیگو

اوئه سوگی سردار جنگی مقتدری در ژاپن بود که به عنوان رهبر طایفه ناگائو در زمان جنگ داخلی در این کشور آن را هدایت می کرد. او در نظامی گری نابغه بود و استعداد شگفت انگیزی در هدایت و رهبری نظامیان داشت، همچنین او توانست موفقیت ها و پیروزی های بسیاری را در میدان های نبرد بدست آورد و رهبران بسیاری را بکشد. در نبردی که با فانایوشی داشت، جنگجویان او افراد سوگی را محاصره کردند، اما او هرگز خود را تسلیم نکرد و توانست با تکیه بر ذکاوت خود، از محاصره خارج شوند و در نهایت سر فانایوشی را قطع کرد.

حکایت مبارزات او با رهبر جنگی دلیر دیگری به نام تاکدا شینگن از معروف ترین حکایت های تاریخ ژاپن در دوران سن گو محسوب می شود. مبارزه بین این دو رهبر قدرتمند حدود ۱۴ سال به طول انجامید و در طی این سال ها چندین بار به صورت رو در رو با یکدیگر به مبارزه پرداختند. سرانجام کنشین در ۱۵۸۷ وفات یافت. دلیل مرگ او مشخص نشد، ولی عده ای از مورخان دلیل مرگ او را سرطان معده می داند.

برترین سامورایی های تاریخ,بزرگترین سامورایی تاریخ,بهترین سامورایی تاریخ

۷. شیمازو یوشی هیسا | Shimazu Yoshihisa

تاریخ زادروز و وفات: ۱۵۳۳ـ۱۶۱۱
ملقب به: ـ

یوشی هیسا یکی دیگر از رهبران جنگی بود که در دوره سن گو می زیست. مطلب قابل توجه و جالب درباره زندگی او، ازدواجش با خواهر پدر خود یعنی عمه اش بود. او تمرینات سخت و زیادی را در جوانی انجام داد و به همین علت توانست به یک سردار نظامی کارآزموده تبدیل شد و توانست با کمک و همراهی برادرهایش بخش های زیادی از ناحیه کیوشو را تصرف کند.

موفقیت ها چشمگیر او در جنگ ها باعث گردید که سامورایی های تحت فرمانش برای همراهی او تا آخرین لحظه زندگی خود سوگند شمشیر بخورند. او تنها شخصی بود که ناحیه کیوشو را پیش از آن که به دست تویوتومی هیده شی و نیروهای بی شمارش که حدودا ۲۰۰ هزار تن می شدند، تصاحب کند را یکپارچه و متحد کرد.

برترین سامورایی های تاریخ,بزرگترین سامورایی تاریخ,بهترین سامورایی تاریخ

۶. موری موتانوری | Mori Motonari

زادروز و وفات: ۱۴۹۷ ـ ۱۵۷۱
ملقب به: سامورایی شاعر

موتوناری ابتدا گمنام و ناشناخته بود و بعدها توانست رهبری تعداد زیادی از طایفه های نامدار و بزرگ ژاپن را بر عهده بگیرد و تبدیل به یک فرمانروای نظامی دلیر و ترسناک در عهد سن گو شود. او به طور ناگهانی پا به عرصه قدرت نهاد و تمام رقیبان خود را در میدان نبرد شکست داد. خطه چوگوکو کلا دارای ۱۱ بخش بود و موفق شد بر ۱۰ بخش از آن تسلط یابد. بسیاری از موفقیت ها و پیروزهای افسانه ای موری زمانی اتفاق افتاد که تعداد نیروهای دشمنانش از او بسیار بیشتر بودند و دلیل شهرت او نیز در واقع همین مسئله است. موتوناری افزون بر چیرگی در فنون جنگی بسیار متفکر و با استعدادی بود و شعر نیز می سرایید.

او سه پسر داشت که داستان نصیحت او برای باقی ماندن اتحاد آن ها با یکدیگر از جمله داستان های مشهور است. عده ای این نصیحت را گفته لقمان حکیم می داند، اما در حقیقت یک سامورایی آن را گفته است. او پسرانش را احضار کرده و در حضور آن ها تیر و کمانی را بر می دارد و ان را شکسته و سپس سه تیر را برداشته و هرچه تلاش می کند، نمی تواند آن ها را بشکند. بنابراین به فرزندانش می گوید در صورتی که با همدیگر متحد باشید، هیچ کس نمی تواند شما را بشکند و شکست دهد.

برترین سامورایی های تاریخ,بزرگترین سامورایی تاریخ,بهترین سامورایی تاریخ

۵. میاموتو موساشی | Miyamoto Musashi

تاریخ زاد روز و وفات: ۱۵۸۴ ـ ۱۶۴۵
ملقب به: رونین ولگرد

او یک استاد بی بدیل شمشیر سامورایی بود. مهارت او به قدری بود که در حین مبارزه تا حریف می خواست سخن بگوید و رجز بخواند تیزی لبه شمشیر را بر گردن خود حس می کرد و به یکباره سرش از گردنش جدا می شد و در جلو پاهای موساشی می افتاد. او به عنوان یک رونین یعنی سامورایی بدون صاحب یا ارباب کار می کرد و به همین علت در بین دیگر سامورایی ها مقام بالایی نداشت.

او در هنر شمشیرزنی یا همان کنجوتسو سبکی نوین با اسم ایچی یا جفت بهشت را ابداع کرد. در این تکنیک دو شمشیر در دست قرار می گرفت و از هردوی آن ها به صورت همزمان استفاده می کردند.

در تاریخ اینگونه روایت شده که او تمام ژاپن در دوران قرون وسطی را طی کرده و چندین مبارزه رو در رو را با پیروزی پشت سر نهاده. روایت شده که روزی موساشی موفق شده بدون اینکه به او آسیبی وارد شود تمام شاگردان یک مدرسه آموزش شمشیرزنی را شکست دهد و به راحتی آز آنجا خارج گردد. همچنین او در جنگ های بسیاری شرکت نموده و بوسیله شمشیر خود افراد زیادی را به قتل رسانده است.

علیرغم مه این موارد او هنوزم به عنوان یک فرد متفکر شناخته می شد و در حال حاضر نیز نظرات و افکارش در میان مردم ژاپن بازگو می شود. کتابی نیز با مضمون استراتژی یا راهبرد و معنی فلسفی مبارزات سامورایی به چاپ رسیده است.

موساشی علاقه وافری به هنر نقاشی داشت و تعدادی از این آثاز هنوزم هم باقی مانده است. یکی از این نقاشی ها تصویر صورت خود اوست. او در ژاپن امروزی از محبوبیت بسیاری برخوردار است و داستان زندگی او الهام بخش بسیاری از فیلم ها هست چرا که عده ای وی را قویترین سامورایی ژاپن می دانند.

برترین سامورایی های تاریخ,بزرگترین سامورایی تاریخ,بهترین سامورایی تاریخ

۴. تویوتومی هیده شی | Toyotomi Hideyoshi

تاریخ زادروز و وفات: ۱۵۳۶ ـ ۱۵۹۸
ملقب به: ـ

از هیده یوشی به عنوان یکی از سه پدر موسس ژاپن یاد می کنند، چرا که او و دو تن دیگر از جمله مردهایی بودند که کردار آن ها باعث شد که جنگ و خونریزی در دوره سن گو پایان یابد و تمام ژاپن با یکدیگر متحد شوند. او که یک رعیت فقیر بود، در جوانی به عنوان یکی از مردان اودا نبوناگوی مقتدر به ان ها خدمت می کرد و با استفاد از هوش خود موفق شد، به حدی رابطه نزدیکی با نبوناگوی برقرار کند که لقب « حمل کننده دمپایی ارباب» را از آن خود کند.

اما داستان برای هیده یوشی باهوش در اینجا تمام نشد. او با رشادت های بی نظیرش توانست به مقام سامورایی برسد و نیز به عنوان مشاور برای نبوناگا خدمت می کرد و حتی بعد از مرگ فرمانروایش به جای او فرمانروا شد و پایه های ساختار اجتماعی و نیز فرهنگی ژاپن را بنا نهاد. به طوری که این پایه ها حدودا تا ۲۵۰ سال بعد نیز استوار پایدار ماند.

هیده یوشی قانونی وضع کرد که بر طبق آن شمشیر فقط در اختیار سامورایی ها قرار می گرفت و همه شمشیرها را در سراسر ژاپن جمع آوری کرد. علیرغم اینکه این امر سبب شد که قدرت به صورت انحصاری در دست تان سامورایی ها باشد، اما از سوی دیگر بزرگ ترین قدم در برقراری صلح و خاتمه دادن به دوره سن گو محسوب می شد.

برترین سامورایی های تاریخ,بزرگترین سامورایی تاریخ,بهترین سامورایی تاریخ

۳. تاکدا شینگن | Takeda Shingen

زادروز و وفات: ۱۵۲۱ ـ ۱۵۷۳
ملقب به: سامورایی غول پیکر

اگر تاکدا شیگن را به عنوان خبیث ترین و بدترین سامورایی تاریخ ژاپن در دوران سن گو معرفی کنند، اغراق نکرده اند. او پسر ارشد و وارث طایفه تاکدا بود ولی بعد از اینکه متوجه شد پدرش قصد دارد برادر دیگرش را برای جانشینی خود برگزیند، برعلیه پدر کودتا کرد و بدون جنگ و خون ریزی قدرت را از او گرفت.

پس از آن با هدف گسترش مناطق تحت سلطه خاندان خود به نواحی زیادی لشکرکشی نمود و به زور بر آن ها پیروز شد و به سطله خود در آورد. اما قدرت طلبی شنگین به همین جا ختم نشد و با دیگر خاندان های قدرتمند به قصد تصرف و حکومت بر کل ژاپن متحد گردید و به سوی مناطق کای پیشروی کرد. داستان مبارزات خون بار او بسیار مفصل است. یکی از خوفناک ترین مبارزات شینگن با سامورایی به نام اوئه سوگی کنشتین که حدود ۱۴ سال به طول انجامید، بود و در طی این سال ها، آن ها پنج بار با یکدیگر به مبارزه پرداختند ولی بعد از نبرد آخر هیچ کدام نتوانستند، پیروز شوند.

با این وجود قدرت تاکدا شینگن برابر با اودا نبوناگا بود. او تقریبا تنها فردی بود که در نبرد تن به تن با نیروهای نبوناگا، وقتی که مشغول تصرف نواحی وسیعی از ژاپن بودند، شکست سختی را به آن ها تحمیل کرد.

شینگن علاوه بر نبوناگا و کینشن دشمنان بسیار دیگر نیز داشت و تعداد زیادی دسیسه و نیرنگ برای گرفتن قدرت و قتل او صورت گرفت و این مسئله به حدی بود که پسر عموی خود را به خاطر خیانت اعدام و به قتل رساند. بعد از مدتی پسر خیانت کار خود را نیز کشت. او در سال های پایان عمر خود به امور مملکت داری مشغول شد و بر روی رودخانه فوجی سدی را بنا کرد که به عنوان یک زیرساخت عالی در آن زمان به شمار می آمد و علامتی از درایت و کیاست شینگن بود.
مرگ او در اثر مریضی و در سال ۱۵۷۳ اتفاق افتاد. اکثر تاریخ نویسان عقیده دارند اگر شینگن فوت نمی کرد، هرگز ادوا نبوناگا نمی توانست به قدرت برسد.

برترین سامورایی های تاریخ,بزرگترین سامورایی تاریخ,بهترین سامورایی تاریخ

۲. اودا نبوگانا | Oda Nobunaga

تاریخ زاد روز و وفات: ۱۵۴۳ ـ ۱۵۸۲
ملقب به: هگمون یا ارباب حلقه ها

نبوناگا موسس ژاپن محسوب می شود. در آن زمان تمام مناطق ژاپن درگیر جنگ و شورش بود و او موفق شد با فتح این مناطق، همه آن ها را زیر بیرق سرزمین خورشید درخشان با یکدیگر متحد نماید. او نخستین فرمانده جنگی بود که مناطق وسیع تحت سلطه خود را با یک اسم یگانه کنترل کرد و طایفه ها و سامورایی های فرمانبردار خود را هدایت می نمود. او تا سال ۱۵۵۹ موفق شده بود یک تنه همه رقیبان خود در ناحیه اوواری را شکست دهد و قدرت را به چنگ آورد. پس از آن او به اهداف بزرگتر فکر می کرد. به قدرت رسیدن نبوناگا به مانند فرمانده جنگی مقتدر حدودا ۲۰ سال به طول انجامید.

در بین همه فرماندهان جنگی کشور ژاپن در دوران سن گو تنها عده معدودی همچون تاکداشنگین موفق شده بودند، در مقابل هوش نظامی و راهبردهای جنگی ویژه او به موفقیت دست یابند. او بقیه رقیبان خود را به بدترین وضع کشت. در واقع نبوناگا بسیار خوش شناس نیز بود چرا که رقیب سرسخت و خطرناک او شینگن قبل از او فوت کرد و میدان را برای قدرت نمایی او رها کرد.

قدرت نبوناگا در سال ۱۵۸۲ به بالاترین جایگاه رسیده بود، اما در این زمان کودتایی که توسط ژنرال خیانتکارش به نام اکچی میتسوهید صورت گرفت باعث شد، قدرتش را از دست بدهد. او پس از کودتا به معبد هونوچی که در کیوتو واقع شده فرار کرد و در آنجا با شیوه آئین سپکو جان خود را از دست داد. بعد از او یار و همراه باوفایش تویوتومی هیده یوشی جانشین او گشت.

شرح: سپکو نوعی آئین خودکشی است که تنها سامورایی ها آن را انجام می دهند و به این صورت است که شکم خود را بوسیله شمشیر شکافته و سپس بوسیله دست محتویات شکم خود را بیرون می کشند و آن ها را روی زمین ریخته تا هنگامی که بمیرند.

برترین سامورایی های تاریخ,بزرگترین سامورایی تاریخ,بهترین سامورایی تاریخ

۱. توکوگاوا ایاسو | Tokugawa Ieyasu

تاریخ زادروز و وفات: ـ
ملقب به: شوگان مخوف
توکوگاوا ایاسو آخرین سامورایی و قویترین سامورایی تاریخ ژاپن است. علیرغم اینکه او هانند دیگر سامورایی های هم عصر خود مناطق زیادی را تصرف نکرده، اما در پایان دوران سن گو یگانه سامورایی مشهور و پرآوازه ای بود که کسی موفق نشده او را شکست بدهد. دو طایفه تووگاوا و نبوناکا توسط ایاسو با یکدیگر متحد شده بودند، اما با مرگ نبوناگا خلا بزرگی در قدرت بوجود آمد. علیرغم جانشینی تویوتومی هیده شی، ولی دوران حکومت او خیلی طول نکشید.

جنگ نیروهای ایاسو بر علیه سربازان هیده یوشی برای تصاحب قدرت و کنترل بر ژاپن از سال های ۱۵۸۴ تا ۱۵۹۸ به طول انجامید. با مرگ هیده یوشی به وسیله بیماری، پسر پنج ساله اش جانشین او شد. در نبردی که در سال ۱۶۰۰ به سکی گاهارا معروف شد که بین ارتش توکوگاوا و نیروهای به جا مانده از اتحاد اودا و تویوتومی صورت گرفت، ارتش توکوگاوا آن ها را شکست دادند.

اولین شوگان طایفه توکوگاوا ایاسو بود. تا سال ۱۸۶۸ قدرت در دستان این خاندان قرار داشت. زمانی که خاندان توکوگاوا بر عریصه قدرت قرار گرفت، برای آینده ژاپن نیز سرنوشت دیگری رقم خورد. این کشور در طول ۲۵۰ سال حکومت خاندان توکوگاوا با پیروی از سیاست و آئین ساکوکو همه ارتباط خود را با دیگر کشورها در سراسر دنیا قطع نمود.

اگه دنبال یه سایت خوب برای خرید فالوور واقعی میگردی؟ اگه میخوای با خرید لایک به اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنی؟ حتما یه سری به سایت دیجی فالوور بزن

خرید فالوور ایرانی اینستاگرام 100K با 25% تخفیف خرید تیک آبی اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا