کسب و کار

10 راز مهارت های ارتباطی در محیط کار برای موفقیت شغلی

مهارت های ارتباطی در محیط کار

یک رهبر و مدیر عالی و موفق بودن، در نتیجه برخورداری از مهارت‌ های اجتماعی و ارتباطی خوب می‌ باشد. البته این را هم بگویم که مهارت ارتباطی به این معنا نیست که بتوانید به خوبی صحبت کنید. این دو خصلت باهم فرق دارند، همانطور که می‌ دانید در هیچ کلاس یا مدرسه‌ ای ویژگی‌ های آن کسی که می‌ تواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند، به ما یاد نمی‌ دهند. از همان دوران به ما می‌ گفتند که چگونه روی کلمات، نحوه ارائه آنها، دستورات زبان، معانی و … تمرکز کنیم، به این معنا که همه حواس و تمرکزمان بر روی خودمان می‌ باشد.

اما ما نمی‌ خواهیم دومرتبه به آن اشاره کنیم. چرا که می‌ خواهیم ویژگی‌ های ویژه یک رهبر موفق را که در هیچ کتابی ذکر نشده است، بیان کنیم. این ویژگی می‌گوید که ما چگونه می‌ توانیم، اشتیاق خود را برای درک اطرافمان افزایش دهیم و آگاهی به این موضوع باعث می‌ شود که مدیران ارتباطی موفق با بقیه مردم چه تفاوتی داشته باشند. از طرفی، ایجاد یک ارتباط سازنده نکته مهمی برای دستیابی به موفقیت به شمار می‌ رود.

اگر ویژگی‌ های رهبران موفق و سرآمد را بررسی کنید، می‌ بینید که آنها مهارت‌ های زیادی برای ایجاد ارتباط می‌ دانند؛ به این معنا که اگر حرفی بزنند آن را به گونه‌ ای انجام می‌ دهند که احساسات شما را برانگیزد. به این معنا که سخنانشان باعث می‌ شود آرزوها و اهدافی که در ذهن خود در نظر گرفته اید، قوّت بگیرند و برای رسیدن به آن‌ ها بیشتر تلاش کنید.

این رهبران معتقدند اگر سخنانشان بر روی شنونده تأثیری نمیگذارد، بنابراین نمی‌ تواند به اهداف خود دست پیدا کند. همانطور که می‌ دانید رهبران بزرگ بیشتر وقت خود را به ارتباطات میان‌ فردی می‌ گذرانند. این را هم می‌ دانید که بسیاری از مشکلاتی که برای سازمان‌ ها و ادارات مختلف وجود دارد این است که نمی‌ توانند درست ارتباط برقرار کنند. از جمله عوامل مهم رسیدن به موفقیت این است که شما بتوانید به طور مؤثر و کارآمد با دیگران ارتباط برقرار کنید و این مهارت که آیا میان‌ فردی باشد یا میان‌ گروهی، درون‌ گروهی، سازمانی یا … تفاوتی ندارد.

باید بگویم این مهارت‌ های کارآمد و خوب را می‌ توان راحت تر از آنچه که تصور می‌ کنید پرورش داد، اما زمانی که با مشکلی مواجه می‌ شوید، متوجه می‌ شوید که نمی‌ توان از این فرصت نهایت استفاده را کرد. آن کسانی که می‌ توانند به خوبی ارتباط برقرار کنند، شنونده‌ های بسیار خوبی هم هستند چرا که در مشاهدات خود دقت و کنجکاوی بالایی به خرج می‌ دهند. آن‌ ها قادرند وضعیت اشخاص را بر اساس احساسات، ارزش‌ ها، رفتارها و نگرانی‌ هایشان درک کرده و متناسب با آن رفتار کنند.

بنابراین شما زمانی می‌ توانید به خوبی ارتباط برقرار کنید که نسبت به تمام نیازها و خواسته‌ های آن فردی که با اون ارتباط برقرار کرده‌ اید، شناخت و آگاهی کافی داشته باشید. حال اگر می‌ خواهید به این گونه توانایی و مهارت دست پیدا کنید، می‌ توانید از این 10 روش شناخت مهارت های ارتباطی که در ادامه بیان شده است، استفاده کنید.

شناخت مهارت های ارتباطی,مهارت های ارتباطی در محیط کار,مهارت های ارتباطی و عملکرد شغلی,

1. مراقب حرف زدنتان باشید

همانطور که می‌ دانید، مردم اکثراً با کسی که به اون اعتمادی ندارند، صحبت نمی‌ کنند. و بالعکس، اگر شخصی رهبر یا مدیر خود را قابل اعتماد بداند، مطمئناً برای حرف‌ ها و صحبت‌ های او وقت می‌ گذارد و حتی ممکن است برای رسیدن به اهدافش هرگونه خطر و مشکلی را بپذیرد. اما اگر آن رهبر یا مدیر فرد خوبی نباشد و نتوانند به او اعتماد کنند، اصلاً به سخنان آن توجهی نمی‌ کنند.

این مطلب را از دست ندهید
10 رفتار بد در محیط کار که جلوی پیشرفتتان را میگیرد

باید به این نکته توجه داشته باشید که اعتماد مردم را با رفتار و روش صحیح آن بدست آورید. برای این منظور باید از کارهای مناسب، تفکرات درست و تصمیمات صحیح استفاده کنید. این را هم بدانید که اکثراً مردم، زمانی که به کسی اعتماد می‌ کنند، بسیاری از مسائل دیگر را که باید به آن‌ ها توجه داشته باشند، از یاد می‌برند.

2. از حل مسائل به صورت انفرادی بپرهیزید

از ارتباطات گروهی به درستی استفاده کنید. زمانی که مشغول صحبت کردن هستید سعی کنید به صورت دو طرفه این عمل انجام گیرد و یک نفر مدام مشغول حرف زدن نباشد. دقت داشته باشید که دانش و مهارت شما و این که چقدر درباره موضوعات مختلف آگاهی دارید برای مردم اهمیتی ندارد، آنچه اهمیت دارد این است که مردم تا چه اندازه برای شما مهم هستند.

شما به عنوان یک مدیر می‌ توانید دو کار را انجام دهید، این که به اتاق کارتان بروید و ارتباط خود را با کارمندانتان قطع کنید یا اینکه از مهارت‌ های ارتباطی خود استفاده کرده و با آنان در تماس باشید. آیا شما انتظار دارید که بدون داشتن ارتباط درست و صحیح با کارکنانتان، بتوانید منظور آنان را درک کرده و از درونشان با خبر شوید؟

موفقیت شغلی,موفقیت شغلی کارکنان,شناخت مهارت های ارتباطی,

3. بدون رودربایستی حرف بزنید

اینکه شما در روابط خود بدون رودربایستی و خجالت رفتار کنید، بهتر از این است که طوری صحبت کنید که طرف مقابل متوجه رفتار شما نشود. بنابراین سعی کنید راحت صحبت کنید. فراموش نکنید که در این دوران، زمان مهم ترین چیز به شمار می‌ رود. امروزه، مدیران و رهبران موفق از دیگران انتظار دارند که مسائل را در کوتاه ترین زمان ممکن و به شکل احسنت حل کنند، چرا که خودشان به این موضوع توجه دارند.

اگر شما بتوانید صحبت خود را شفاف، مختصر و ساده بیان کنید، باعث می‌شود مردم به سمت شما بیایند و به سخنانتان گوش دهند، در غیر این صورت ممکن است اصلاً ارزشی برای شما قائل نباشند. بنابراین شما باید در همه حال به اصل مطلب بپردازید تا بتوانید سخنانتان را ارزشمند جلوه دهید و دیگران بتوانند روی شما حساب کنند.

4. مسائل و مشکلاتتان را حذف نکنید

ویژگی دیگر افرادی که می‌توانند به خوبی ارتباط برقرار کنند، این است که همزمان هم از دیگران یاد گرفته و به اطلاعات خود اضافه می‌کنند و هم نظرات خود را مطرح کرده، نیازهای خود را تنظیم کرده، از فعالیت‌های الهام بخش و مفید استفاده کرده و چشم اندازها و خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند.

بنابراین شما به عنوان یک مدیر و رهبر باید بفهیمد که کارمندان شما چه چیزی می‌خواهند و به چه چیزی نیاز دارند؟ اگر این موضوع را درک کنید، مطمئن باشید روز به روز به موفقیت‌هایتان اضافه خواهد شد.

مهارت های ارتباطی در محیط کار,مهارت های ارتباطی و عملکرد شغلی,موفقیت شغلی,

5. اندیشمندانه تصمیم بگیرید

مهم ترین نکته این است که شما بتوانید آگاهی خود را در برابر موقعیت‌ ها و شرایط مختلف بالا ببرید. یک مدیر و رهبر موفق نظرات خود را به کسانی که با اون اختلاف نظر دارند، تحمیل نمی‌کند بلکه آن‌ها را کاملاً توضیح می‌دهد تا دیگران منظور او را بفهمند.

اینکه شما سخنان خود را واضح و روشن بیان کنید بسیار خوب است، چرا که باعث می‌شود نظرات کسانی که با شما مخالف هستند، بشنوید و تصمیم گیری بهتری انجام دهید و این عمر موجب موفقیت و پیشرفت بیشتر شما خواهد شد. بنابراین در برابر مسائلی که پیش می‌آید روشنفکر باشید و الکی کاری را انجام ندهید.

6. کمتر حرف بزنید، بیشتر گوش بدهید

یک رهبر و مدیر موفق آن کسی است که بداند چگونه باید حرف بزند، به این معنا که چه موقع سخنان خود را شروع کند، چه موقع خاتمه دهد و چه موقع اصلاً نباید حرفی بزند. اینکه شما بخواهید فقط خودتان صحبت کنید و به نظرات دیگران توجهی نداشته باشید، نمی‌توانید موفقیتی بدست آورید.

این مطلب را از دست ندهید
چرا سازمان‌ ها به ترجمه فوری نیاز پیدا می‌ کنند؟ چگونه می‌ توانند آن را برون‌ سپاری کنند؟

همانطور که در عنوان شماره 6 ذکر شد، یک راه خوب که برای برقراری ارتباط با دیگران می‌توان در نظر گرفت این است که بیشتر گوش بدهید تا اینکه حرف بزنید. به این معنا که به دیگران هم اجازه بدهید نظراتشان را بیان کنند. کارکنان شما هم به همان اندازه که به سخنان شما گوش می‌دهند، دوست دارند که شما هم به سخنان آنان توجه کنید. زمانی که نسبت به این موضوع آگاهی لازم را بدست آورید، متوجه می‌شوید که موفقیت نتیجه کم حرفی و خوب گوش کردن است.

موفقیت شغلی کارکنان,شناخت مهارت های ارتباطی,مهارت های ارتباطی در محیط کار,

7. غرورتان را کنار بزنید

مدیران و رهبران بزرگ هدف خود را بر اساس غرور و تکبرشان انتخاب نمی‌ کنند. سعی کنید در رفتار خود صداقت داشته باشید و همدلی و توجه را در تصمیمات خود به همراه آورید؛ همچنین غرور و تکبرتان را کنار بگذارید تا ببینید که چه اتفاقات خوبی برایتان پیش می‌ آید. روابطی که با همدلی و توجه همراه شود، اعتبار شما را نزد افراد افزایش می‌ دهد؛ همچنین افرادی که نفس حساس و آسیب‌پذیر دارند همیشه خود را پشت نقاب مخفی می‌ کنند. نکات فوق به شما کمک می‌ کند تا عصبانیتتان را به دوستی و شکتان را صداقت تبدیل کنید.

8. ببینید اطرافیان شما به چه چیزی نیاز دارند

رهبر و مدیری موفق است که حرف دل کارمندانش را بشنود، یعنی بدون آنکه آنان حرفی بزنند، خواسته آنان را دریابد. افزایش آگاهی شما در گرو فهم همین موضوع می‌ باشد. بنابراین اگر می‌ خواهید در کارتان موفق باشید و به خوبی با کارمندان خود ارتباط برقرار کنید، باید بتوانید ذهن آنان را هم بخوانید.

اگر برای نظرات دیگران احترام و ارزش قائل باشید و به سخنانشان گوش دهید، می‌ توانید فرصت ابتکار و نوآوری بیشتری بدست آورید. اگر می‌ خواهید رهبر موفقی باشید، بخاطر داشته باشید که باید فضایی ایجاد کنید که همه افراد بتوانند بدون ترس نظرات و عقاید خود را بیان کنند.

مهارت های ارتباطی و عملکرد شغلی,موفقیت شغلی,موفقیت شغلی کارکنان,

9. بر روی مبحث تسلط داشته باشید

سعی کنید نحوه بیان خود را در مورد هر موضوعی که مورد بحث قرار گرفته است، تقویت کنید. اگر اطلاعات شما در مورد موضوع مورد نظر کافی نباشد و نتوانید به خوبی نظرات و عقیده خود در مورد آن به دیگران منتقل کنید، انتظار نداشته باشید که کسی به سخنان شما گوش دهد و ارزشی برای آن قائل باشد.

این را بدانید که مردم دوست ندارند به سخنان کسی که خودش نمی‌ داند چه می‌ گوید یا درباره چه چیزی صحبت می‌ کند، گوش بدهند. این که شما بتوانید درباره موضوع مورد نظر به خوبی سخنان خود را بیان کنید، بسیار مهم می‌ باشد. همچنین سعی کنید نوع بیان خود را طوری تنظیم کنید که جای شک و شُبهه‌ ای برای شنوندگان باقی نگذارد. منظور این که آنها مداوم در حال پرسیدن سوالاتی نظیر «چرا این شکلی شد»، «چگونه باید انجام بدیم» و … نباشند.

10. در میان یک جمع فرض کنید برای یک نفر صحبت می کنید

کسی که می‌ تواند به خوبی حرف بزند و ارتباط برقرار کند، می‌ تواند در مقابل افراد زیادی طوری سخنرانی که که انگار دارد برای ده نفر حرف می‌ زند، همچنین می‌ تواند طوری صحبت کند که افراد دیگر فکر کنند که مستقیماً مخاطب سخنان او آنها هستند.

بنابراین راز موفقیت شما این است که بتوانید به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنید. زمانی که بتوانید درست صحبت کنید و نظرات خود را به خوبی بیان کنید، می‌ توانید اعتماد دیگران را بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا