کسب و کار

10 نکته کلیدی از اصول ارتباط با مشتری که باید رعایت شود

خلاصه نوشته
  • آشنایی با اصول ارتباط با مشتری، شرط اصلی موفقیت در کسب و کار است. برخی افراد، با وجود مهارت و استعداد فراوان خود، تنها به علت ندانستن چگونگی برخورد صحیح با مشتری، نمی توانند در حرفه شان پیشرفت لازم را کسب کنند و ناامید می شوند.

آشنایی با اصول و روش های ارتباط با مشتری

پایه گذاری یک ارتباط متقابل و مناسب با دیگران، به پول و یا شرکت در کلاس های مختلف نیازی ندارد و فقط با تلاش برای درک افراد و از بین بردن عادات و رفتارهای اشتباه خودمان امکان پذیر است.

در ادامه با ما همراه باشید تا مهم ترین اصول ارتباط با مشتری را به شما معرفی کنیم.

ارتباط با مشتری,اصول ارتباط با مشتری,اصول مدیریت ارتباط با مشتری,

10. قدرت انتخاب را از دیگران نگیرید!

یکی از اصول ارتباط با مشتری و ساده ترین کارها برای کسب درآمد بیش تر، تبلیغ است. تبلیغ اصولی، نه تنها اثر منفی ندارد، بلکه باعث رشد و پیشرفت نیز می شود.

برای انتخاب های مشتری خود ارزش قائل شوید و درباره محصول مورد نظرشان بیش از حد لازم صحبت نکنید. به عنوان مثال، پس از بیان ویژگی های مثبت و منفی آن کالا و سایر موارد مشابه، بهتر است تصمیم آخر را بر عهده خود فرد بگذارید.

با این کار، احترام به حقوق مشتری رعایت می شود و طرف مقابل نیز از خرید و کمک شما لذت می برد!

9. از تکنولوژی استفاده کنید

امروزه روش های ارتباط با مشتری به دلیل استقبال مردم از فضاهای مجازی، نسبت به گذشته بیش تر شده است.

برای افزایش فروش خود، می توانید با استفاده از سامانه پیامکی و یا برنامه های مختلف، مشتریان خود را نسبت به اجناس جدید مطلع کنید. البته این عمل تنها در صورت رضایت افراد مبنی بر دریافت پیام از طرف شما موثر می باشد. لذا این نکته را نیز در نظر بگیرید.

راه های ارتباط با مشتری,روش ارتباط با مشتری,روش های ارتباط با مشتری,

8. عملکرد خود را بسنجید

مدت زمان معینی را برای خود تعیین کنید و در آن بازه، مقدار فروش و یا بازگشت محصولات تان، رضایت و شکایت مشتریان را مورد بررسی قرار دهید.

به منظور آگاهی از نظر افراد، در هنگام خروج آن ها از مغازه خود، می توانید با تحویل برگه های نظر سنجی و قرار دادن آن ها بدون ذکر نام در قسمت تعیین شده، از شیوه برخوردتان آگاه شوید.

7. خود را بی عیب و نقص ندانید!

همه ما ضعف هایی داریم و ممکن است در ارتباط با دیگران اشتباهاتی را مرتکب شویم. بنابراین، بهتر است انتقادات را به عنوان پله ای برای پیشرفت خود بدانیم و حتی به دست آوردن فرصتی برای برطرف کردن آن ها را غنیمت شماریم.

در صورت دریافت هر گونه شکایت و یا واکنش منفی از مشتریان، برخورد مناسبی داشته باشید و به آن ها اطمینان دهید که رفتار و یا عامل آزار دهنده مورد نظرشان را بازبینی و رفع می کنید.

ارتباط با مشتری,اصول ارتباط با مشتری,اصول مدیریت ارتباط با مشتری,

6. قیمت را بالا نبرید!

متاسفانه برخی از فروشنده ها، اجناس خود را بالاتر از حد معمول، قیمت گذاری می کنند تا در صورت اعطای تخفیف، سود بیش تری داشته باشند.

خریداران همیشه برای خرید محصول مورد نظرشان از میانه قیمت اطلاع دارند و به همین دلیل، هیچ گاه از چنین فردی خرید نمی کنند. لذا، صداقت را در اولویت خود قرار دهید تا روز به روز به تعداد مشتریان تان افزوده شود.

این مطلب را از دست ندهید
10 نکته فوق العاده بمنظور افزایش انگیزه در فریلنسرها

5. مشتریان خود را حفظ کنید

گاهی اوقات، ممکن است افراد با خرید از یک واحد، به علت رفتار و یا قیمت های خوب ایجاد شده، خریدهای بعدی خود را نیز از آن مغازه انجام دهند.

رفتاری بی ادبانه و غیر حرفه ای، عدم توجه به حریم شخصی، تحمیل نظرات خود و احترام نگذاشتن به سلیقه مشتری و … نه باعث شناخته شدن شما نمی شوند، بلکه از دست دادن اعتبار را نیز به دنبال می آورند.

برای جلوگیری از چنین وضعیتی، به عنوان مثال می توانید در صورت پشیمانی افراد از خریدشان، برای آن ها فرصت تعویض را فراهم کنید و این از مهمترین اصول ارتباط با مشتری است.

راه های ارتباط با مشتری,روش ارتباط با مشتری,روش های ارتباط با مشتری,

4. تک بعدی نباشید

برای گسترش کسب و کار، محدودیتی وجود ندارد و افراد در صورت تمایل می توانند مقدار فروش و یا ارائه خدمات خود را نسبت به وضع فعلی، افزایش دهند.

با توجه فعالیت تان، از کارهای مشابه و یا سایر زمینه های مورد علاقه و نیاز مردم استفاده کنید. با این روش، با یک تیر چند نشان می زنید و علاوه بر کسب تجربه جدید، درآمد خود را نیز بالاتر می برید.

3. بر اساس تمایلات مشتری خدمت کنید

برخی از خریداران، علاقه ای به استفاده از نظرات فروشنده ندارند و می خواهند با توجه به فکر و سلیقه خودشان وسیله ای را تهیه کنند.

صحبت بیش از اندازه شما و چشم برنداشتن از مشتری، باعث معذب و خارج شدن آن ها از مغازه می شود. پس از ارائه توضیحی کوتاه درباره اجناس خود و آمادگی برای کمک، اجازه دهید آن ها بتوانند خریدی مطابق علاقه خود داشته باشند و این از اصول مدیریت ارتباط با مشتری می باشد.

ارتباط با مشتری,اصول ارتباط با مشتری,اصول مدیریت ارتباط با مشتری,

2. سلیقه جمعی را در نظر بگیرید

تا حد امکان، اجناس خود را بر اساس مد روز دسته بندی کنید. طبقه جوان جامعه، بیش تر از سایر گروه ها تحت تاثیر مد هستند و توجه شما به این موضوع، موفقیت تان را به دنبال دارد.

برای آگاهی از محصولات به روز نیز، می توانید ارتباط خود را با گروه های تولیدی بزرگ حفظ کنید.

1. مسئولیت پذیر باشید

احساس مسئولیت یکی از راه های ارتباط با مشتری است و نقش مهمی در پیشرفت حیطه کاری شما دارد. در حد توان، درباره موضوعات مربوط به کار خود و سوالات احتمالی مشتری ها تحقیق و اطلاعات جمع آوری کنید.

با این روش، در صورت بروز هرگونه مشکل، نحوه حل آن ها را می دانید و مشتریان از میزان آمادگی و پیگیری شما خوشنود می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا