کسب و کار

10 اصول ارتباط موثر از زبان بزرگترین رهبران جهان

خلاصه نوشته

  • ارتباط موثر، تنها در همایش ها و سخنرانی های بزرگ کاربرد ندارد! شما باید به عنوان یک انسان که گاها در قالب های مختلفی همچون کارمند، آموزگار، استاد دانشگاه، دانشجو و... در جامعه قرار می گیرد، بتوانید رابطه ای موثر و کار آمد با مردم داشته باشید.

اصول برقراری ارتباط موثر با دیگران

اگر می خواهید یک رهبر بزرگ باشید باید مهارت برقراری ارتباط را به خوبی بیاموزید. دنیا همواره همچون کلاس درسی همیشگی برای ماست، هرچه بیشتر بیاموزیم باز هم به آموزش بیشتر نیازمندیم. تصور کنید که در یک آکادمی به تدریس مشغول اید، برای جذب مخاطبان و بالا بردن سطح آموزش مفید باید بتوانید به کلام مسلط شوید و با ذکر نکات ظریف شنونده را سر ذوق بیاورید. رهبران بزرگ با تقویت مهارت های فردی خود در سخنرانی و ارائه دانش و صراحت بیان تاثیر عمیقی در طرفداران شان داشته اند.

اصول ارتباط موثر,اصول برقراری ارتباط موثر,اصول برقراری ارتباط موثر با دیگران,

یکی دیگر از مهارت های ارتباط موثر، موقعیت شناسی می باشد، اینکه فرد در چه زمانی چه مسائلی را بیان کند بسیار حائز اهمیت است. زبان بدن به عنوان ابزار کاربردی در تاثیر گذاری بیشتر سخنان بر مخاطب از جایگاه ویژه ایی برخوردار می باشد. مخاطب شما را از روی مطالب عنوان شده و نحوه بیان آن ها آنالیز می کند. او در واقع با پردازش سخنان شما به یک نتیجه گیری کلی از نوع شخصیت تان می پردازد.

رهبران بزرگ از هوش هیجانی بالایی برخورداراند که با استفاده از عوامل خارجی که در محیط اطراف شان وجود دارد، به توجیه و تشریح گسترده تر سخنان شان پرداخته و ارتباط قوی تری با ذهن مخاطب برقرار می کنند. رهبران موفق تاریخ با 10 راهکار اصولی و موثر توانسته اند بر پله های موفقیت بایستند. این عوامل تاثیرگذار را به اختصار برای شما توضیح می دهیم.

تکنیک های ارتباط موثر,مهارت ارتباط موثر با دیگران,مهارت های ارتباط موثر,

10. تمام شنونده ها را مخاطب کلی قرار دهید

فردی که به عنوان رهبر سخنرانی می کند لزوما نباید با تک تک افراد مورد خطاب اش هم صحبت باشد، بلکه باید با مدیریت زمان و مکان به گونه ای جملاتش را به کار بگیرد، که هر فردی در سالن سخنرانی حضور دارد گمان کند که مستقیما مورد خطاب قرار گرفته است.

زمانی که به طور همزمان برای افراد زیادی مشغول صحبت هستید باید اعتماد و اطمینان مخاطبان تان را جلب کرده و سعی کنید به طور یکسان با تمام زوایای سالن و افرادی که در آنجا حضور دارند ارتباط چشمی داشته باشید. اگر فقط به یک قسمت حاظرین خیره شوید، سایرین گمان می کنند که از مبحث جا مانده اند و یا قابل اهمیت نمی باشند، که موجب بی اثر شدن سخنان تان در میان آن ها خواهد شد.

9. به موضوع مورد بحث کاملا مسلط باشید

یکی از اصول ارتباط موثر با دیگران این است که همواره موضوعاتی را انتخاب کنید که به آن کاملا احاطه داشته باشید و یا اگر مبحثی در اختیارتان برای سخنرانی قرار می گیرد، حتما به مطالعه و جمع آوری اطلاعات کافی در موردش بپردازید. اگر مخاطبان متوجه شوند که در زمینه موضوع مورد بحث اطلاعات کافی ندارید نه تنها در آن ها تاثیری نخواهید گذاشت بلکه ممکن است به پای صحبت شما نیز ننشینند.

توجه داشته باشید آنچه را که بیان می کنید نیز به اندازه اینکه چگونه بیان می کنید، بسیار با اهمیت است. رهبران موفق به سخن و نوع بیان سخن کاملا مسلط می باشند. قرار نیست شما به عنوان یک فرد فقط بازگو کننده یک سری مطالب معمولی باشید، پس برای ایجاد یک ارتباط موثر با نشان دادن مهارت بالای خود در بیان سخنان تان به جذب ذهن مخاطبان بپردازید.

هوش هیجانی,اصول ارتباط موثر,اصول برقراری ارتباط موثر,

8. مسائل مبهم ذهن مخاطبان را بیان کرده و به چالش بکشانید

از مهارت ارتباط موثر با دیگران این است که از محیط اطراف تان درک بالایی داشته باشید. لزوما نباید تمامی مسائل به صورت گسترده بیان شوند، بلکه گاهی باید برخی موضوعات را به صورت سر تیتر و معما گونه مطرح کرد و اجازه داد تا ذهن مخاطب به عنوان کاشف و جستجوگر به بررسی ناگفته ها بپردازد.

این مطلب را از دست ندهید
تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

گاهی باید لایه های پنهان ذهن مخاطبان را به چالش بکشید و به صورت غیر عملی فکرشان را در توضیح مسائل مشارکت داد. رهبران موفق ناگفته ها و نادیده ها را در ذهن شنونده به تصویر می کشند و تکه های پازل ذهن مخاطب را آنگونه که می خواهند، می چینند.

7. خود را از مخاطبان حاضر در سالن برتر ندانید!

یک رهبر خردمند هرگز خصوصیات اخلاقی و باطنی خودش را با هیچ چیز دیگری معاوضه یا معامله نمی کند. زمانی می توانید تکنیک های ارتباط موثر را بکار گیرید که مخاطبان را تحت تاثیر سخنان تان قرار داده و با صراحت سخن بگویید. هر گاه شنونده خود را در مقابل و برابر شما ببیند نه زیر دست تان، با شما همدل شده و مباحث را با جان و دل می پذیرد. افراد جوامع به دنبال رهبران قابل اتکا و اعتماد هستند.

اگر مخاطب حس کند که با دید متکبرانه و خودخواهانه با او به بحث نشسته اید، حس سر خوردگی پیدا کرده و برای فرار از موقعیت پیش آمده، در مقابل شما حالت تدافعی و انکار می گیرد.  به یاد داشته باشید ارتباط موثر با دیگران یک حس دو طرفه است، پس سعی کنید اعتماد مخاطب تان را جلب کنید.

اصول برقراری ارتباط موثر با دیگران,تکنیک های ارتباط موثر,مهارت ارتباط موثر با دیگران,

6. گاهی به جای حرف زدن بیشتر گوش کنید

یکی دیگر از راه های ارتباط موثر این است که شنونده خوبی باشید. در مواقعی که در جلسات پرسش و پاسخ قرار دارید با بیان سخنان مختصر و مفید بیشتر به مخاطبان مجال سخن گفتن بدهید، به اصلاح توپ را در زمین مخاطب بیاندازید. همیشه سخن پردازی تاثیرگذار نیست، گاهی اجازه بدهید که مخاطبان تان رشته سخن را در دست بگیرند.

شما با این کار به راحتی به زوایای ذهن شان پی می برید و می توانید زیرکانه با آنان همدلی و همراهی نمایید. زمانی که شما گوینده باشید، فقط به انتقال اطلاعات پرداخته اید اما زمانی که می شنوید در واقع به اطلاعات بهتری دست خواهید یافت.

5. جبه نگیرید و از دید مختلف به مسائل بپردازید

قبول کنید که دنیا قابل تغییر است، و قرار نیست تفکرات و اطلاعات همواره بر پایه یک سری قوانین ثابت پایدار بمانند. پس بر افکار و عقاید قدیمی خود پافشاری نکنید!  ذهن تان را در فضای محدود قرار ندهید، بگذارید افکار و ایده های جدید نیز مورد بررسی قرار بگیرند. نا آگاهانه در مقابل نظرات متفاوت جبهه نگیرید. گاهی شنونده نظرات مخالف با ایده های خود باشید، آنگاه خواهید دید که دریچه های روشنی در عقاید و افکارتان گشوده خواهد شد.

از طرح مباحث جدید نهراسید، اجازه بدهید اطلاعات نوین ذهن تان را به چالش بکشد، شما در گیر و دار این مباحثات رشد خواهید کرد و به موفقیت های غیر قابل باورتان دست می یابید. یک رهبر موفق با ترس به مخالفت علیه ابراز نظرات نمی پردازد، بلکه با حوصله و رویی باز به پیشواز طرح ها و سخنان نوین می رود. از تغییر نهراسید و با صعه صدر و ذهنی باز به مناظره و تبادل نظر بپردازید.

مهارت های ارتباط موثر,هوش هیجانی,اصول ارتباط موثر,

4. حضار را تحت تاثیر حرف های تان قرار دهید

یادگیری و کسب اطلاعات و مهارت ها بسیار با اهمیت هستند اما برای یک ارتباط موثر کفایت نمی کنند. در کنار بالا بردن سطح آگاهی باید توانایی بیان ایده های جدید، دسته بندی توقعات، تقویت نظرات خلاقانه و توسعه دیدگاه ها و مهارت ها را نیز داشته باشید. داشتن یک قلب مهربان و روحی بزرگ مهم ترین راه در اصول برقراری ارتباط موثر با دیگران خواهد بود.

ایده ها و فعالیت های تان را بر پایه کمک به دیگران متمرکز کنید. زمانی که برای رضایت طرف مقابل انرژی و زمان صرف می کنید، او نیز همین بازخورد را در مقابل شما خواهد داشت. برقراری و انتقال یک حس خوب موجب ایجاد تعادل در ارتباط با ذهن مخاطب شده و نتایج بسیار مطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

این مطلب را از دست ندهید
10 کتاب برتر "چگونه بفروشیم" در همه زمان ها

3. از تحقیر و به رخ کشیدن نواقص مخاطبان خود امتنا کنید

شخصیت های ساده و بی آلایش بسیار محبوب تر و قابل اعتماد تر هستند. افراد معمولا بسیار سخت به انسان هایی با شخصیت پیچیده و راز آلود اعتماد می کنند. زمانی که در برقراری ارتباط با مخاطب به گونه ایی رفتار کنید که شخص گمان کند قصد رقابت با او را دارید و یا به دنبال کشف نقص هایش می باشید، در واقع با ایجاد حس نا امنی و سردرگمی موجب می شوید که شما را طرد کند.

توجه داشته باشید که در میدان رقابت با کسی قرار نگرفته اید و بنا نیست کسی در این عرصه پیروز میدان شود! بدون مقدمه به سر اصل مطلب بروید با حاشیه پردازی های بیهوده موضوع را پیچیده نکنید. صرف زمان طولانی برای بیان توضیحات حاشیه ای فقط بحث را به بن بست می کشاند و با ایجاد حس خستگی و کلافگی مخاطب را از توجه به ادامه سخنان تان باز می دارد.

اصول برقراری ارتباط موثر,اصول برقراری ارتباط موثر با دیگران,تکنیک های ارتباط موثر,

2. صمیمانه سخن بگویید

صمیمیت در رابطه به معنای بیان تمام مسائل با جزئیات به اطرافیان نمی باشد. یک ارتباط صمیمی باید دو طرفه باشد. شما نباید نقش متکلم وحده را داشته باشید، بلکه تمامی افراد تحت نظارت شما نیز باید با حس اطمینان و امنیت بتوانند به راحتی به بیان نظرات و افکارشان بپردازند. مکالماتی که بر پایه ایجاد صمیمیت و همدلی شکل بگیرد بسیار دلنشین تر و موثر تر خواهد بود.

زمانی که ارتباط دوستانه بر محیط مورد نظارت شما حاکم باشد دیگر میزان اطلاعات شما در کانون توجه قرار نمی گیرد و همه افراد با همفکری به تبادل اطلاعات و خلق ایده های نوین می پردازند. شما به عنوان رئیس یا رهبر اگر از کارکنان تان فاصله بگیرید، در واقع در های کسب اطلاعات از همکاران تان را بسته اید و هرگز به افکار و عقایدشان پی نخواهید برد، در چنین مواقعی روابط به انزوا کشیده شده و از پیشرفت در کار باز می مانید.

1. صداقت داشته باشید و ریا کاری را کنار بگذارید!

یک رهبر قوی و قابل اعتماد فردی صادق و قاطع است. افرادی که رهبریت فردی را می پذیرند اگر در او صداقت ببینند در تمام موقعیت ها به حمایت تمام و کمال از او خواهند پرداخت، اما اگر رهبر با ریا کاری و ضعف به تصمیم گیری های دو پهلو بپردازد قطعا از سوی اطرافیان حمایت نخواهد شد.

شخصیت ضعیف و ریا کارانه حس بی اعتمادی را در افراد به جود می آورد و عدم تصمیم گیری های قاطعانه موجب پراکندگی و دور شدن همراهان شده و رهبر را به انزوا و انحطاط می کشاند. همواره سعی کنید هوشمندانه رفتار کنید و به کارکنان اطمینان بدهید در هر شرایطی با همفکری و ارتباط صمیمانه می توانید از پس امور برآمده و پله های موفقیت ، پیشرفت و ترقی را طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
بستن