پیشنهاد ویژه بست فارسی
اگر دنبال بهترین سایت برای اعزام دانشجو و مهاجرت به ترکیه می گردی بزن رو دکمه پایین
تبلیغات در اینستاگرام نیز مانند هر کار دیگری یک سری اصول و نکات دارد که اگر رعایت نشود و به درستی انجام نشود، نتیجه خیلی خوبی نخواهد داشت. این روزها اینفلوئنسر شدن کار چندان سختی نیست، تنها کافی است فن بیان خوبی داشته باشید و یک پیج اینستاگرام بزنید.
اما یک اینفلوئنسر خوب فردی است که تکنیک ها و اصول مخصوص به خودش را داشته باشد؛ محصول یا خدمت مورد نظر را طوری تبلیغ کند که مخاطبانش متوجه تبلیغاتی بودن آن محتوا نشوند و در عین حال با آن ها صاف و صادق باشد و سعی نکند با بزرگ نمایی آن ها را گول بزند.
در اینستاگرام این روزها اینفلوئنسرهای بسیار زیادی وجود دارند، شاید حتی یکی از آشنایان شما هم در حال گام برداشتن در مسیر اینفلوئنسری باشد؛ اما بخش عظیمی از این افراد را نمی توان در دسته اینفلوئنسرهای خبره و ماهر قرار داد.
بنابراین شاید شروع به کار در این حوزه و انجام دادن تبلیغ در اینستاگرام کار راحتی باشد اما تبلیغات موثر و گرفتن نتایج مطلوب، هنری است که هر کسی این روزها از پس انجام آن بر نمی آید.
چرا اینستاگرام؟
این روزها کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در این پلتفرم محبوب، عضو نباشد؛ بسیاری از ما برای مشاهده مطالبی که دوست داریم و حتی برای اطلاع داشتن از اخبار روز حداقل روزی یک بار سری به این اپلیکیشن می زنیم.
بدیهی است که با وجود این میزان محبوبیت اینستاگرام نزد مردم، بازاریابان و صاحبان مشاغل نیز برای اینکه خودی نشان بدهند، به دنبال انجام تبلیغات در آن می گردند. راه ها و روش های بسیار زیادی برای تبلیغ در اینستاگرام وجود دارد اما همه آن ها قرار نیست شما را به قله رویایی ای که می خواهید برسانند.
برای اینکه بتوانید به هدف تان دست پیدا کنید و از رقبای تان یه سر و گردن بالاتر باشید، باید تبلیغات موثر داشته باشید و ترفندهای مورد نیاز را بدانید تا بتوانید از این فرصت برای مشهور شدن کسب و کارتان نهایت استفاده را ببرید.
گام اول برای یک تبلیغ موثر در اینستاگرام
اولین و مهم ترین کاری که قبل از تبلیغات در اینستاگرام باید طی کنید، تعیین هدف است. شما باید هدف خودتان از تبلیغ را به صورت واضح و روشن بدانید تا بر اساس آن برای نوع تبلیغی که می خواهید انجام دهید، برنامه ریزی کنید.
نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که در طی همین برنامه ریزی ها باید یک استراتژی مشخص برای تبلیغ داشته باشید.
منظورمان از استراتژی این است که به صورت واضح و کاملا مشخص نباید تبلیغ کنید، به عبارتی مخاطب شما نباید احساس کند محتوایی که دارد مشاهده می کند یک تبلیغ است چون علاقه اش به دنبال کردن موضوع کم می خورد و این مساوی با شکست در انجام تبلیغ است.
شما باید به گونه ای تبلیغ را انجام دهید که مخاطب احساس کند شما دقیقا می دانید او چه چیزی می خواهد و محصول یا خدمتی که در حال معرفی اش هستید، راه حل او و دقیقا همان چیزی است که نیاز دارد؛ در واقع باید او را به این باور برسانید که محصول شما برای او مناسب است.
اما در همین حین باید حواستان را جمع کنید که این کار را به طور ناشیانه انجام ندهید؛ یعنی نباید این احساس را در مخاطب یا مشتری ایجاد کنید که می خواهید سر او را کلاه بگذارید و هدف تان از معرفی محصول این است که کاری کنید او دست به جیب شود.
رعایت همین چند نکته به ظاهر آسان، نکته قوتی برای داشتن یک تبلیغ موثر و با بازخورد بالا است؛ به همین دلیل است که کمی قبل تر گفتیم اینفلوئنسر بودن و انجام تبلیغات در اینستاگرام یک هنر است که باید با ظرافت و دقت هر چه تمام تر انجام شود.
شروع به کار برای تبلیغات موثر در اینستاگرام
بعد از اینکه هدف و استراتژی تان را مشخص کردید، نوبت به انجام تبلیغ می رسد. حال چیزی که باید مد نظر داشته باشید این است که این فرایند هم اصول خاص خودش را دارد که باید به آن ها عمل کنید؛ بهرحال اگر رسیدن به نتیجه مطلوب به این آسانی ها بود که دیگر مشکلی نداشتیم!
محتوای جذاب تولید کنید
می دانیم که اینستاگرام فضایی است پر از جذابیت های بصری، پیج های زیادی با رنگ و لعاب های مختلف در گوشه و کنار این پلتفرم جای گرفته اند و شما باید سعی کنید خود را از آن ها بهتر و بالاتر نشان دهید، اما چگونه؟
اولین مهم این است: خاص باشید! هرچه تبلیغ شما و نوع ارائه محصول تان خاص تر و بی بدیل تر باشد، مخاطب بیشتر به سمت شما کشیده می شود و نسبت به برندتان کنجکاو می شوید. شما باید به تناسب بین رنگ ها و محتواهایی که تولید می کنید اهمیت دهید تا مخاطب را مسخ خود کنید.
عکس باکیفیت بگذارید
به همان اندازه که تناسب بین رنگ ها و اجزای موجود در تصویر مهم است، کیفیت عکسی که منتشر می کنید نیز اهمیت دارد، خصوصا اگر بخواهید یک محصول خاص مانند لباس را به فروش برسانید. حتی اگر بهترین ترکیب رنگ ها را نیز به کار بگیرید اما تصاویرتان کیفیت خوبی نداشته باشند، کار به خوبی انجام نمی شود.
تیترها را کوتاه بنویسید
حقیقت امر این است که بسیاری از ما این روزها زمانی که با متن های طولانی مواجه می شویم خیلی سریع از آن ها می گذریم؛ اما در عوض تیترهای کوتاهی که به گونه ای رازآلود هستند توجه مان را به خود جلب می کند و کنجکاو می شویم که ته آن را بفهمیم.
فراموش نکنید که محل تبلیغ شما اینستاگرام است، جایی پر از محتواهای بصری و عکس و فیلم های جذاب. در چنین فضایی انتشار تبلیغ هایی با تیترهای طولانی و کلیشه ای، هدر دادن وقت و سرمایه است؛ بنابراین سعی کنید نقش متن و کلمات را در تبلیغ های تان کمتر کنید.
کپشن کوتاه بنویسید
خلاصه نویسی و استفاده کمتر از کلمات نه تنها بر روی جلد تیزر تبلیغاتی مهم است، بلکه حتی در کپشن هایی که زیر پست های تان می نویسید هم باید سعی کنید کوتاه نویسی را رعایت کنید. به عبارت دیگر باید این جمله را آویزه گوش خود کنید: کم گوی و گزیده گوی، چون دُر!
قرار نیست چون در تیتر خود خلاصه نویسی داشته اید برای جبران آن، یک طومار بلند در کپشن بنویسید! همانطور که گفتیم عصر، عصرِ تنبلی است؛ متن های طولانی کمکی به تبلیغ شما نخواهند کرد بلکه حتی ممکن است باعث فراری دادن مخاطب نیز شوند.
فروتن باشید
خودتان را در جایگاه مخاطبی که می خواهید برایش تبلیغ کنید قرار دهید، آیا به برندی که زیادی از خودش تعریف می کند علاقمند می شوید؟ خیر! شما هم باید حواستان را جمع کنید که در تبلیغاتی که انجام می دهید غلو نکنید و بیش از حد اغراق نکنید.
هشتگ را فراموش نکنید
بسیاری از مخاطبان و مشتری ها زمانی که به دنبال چیزی در اینستاگرام می گردند به سراغ هشتگ ها می روند؛ حتی اگر به دنبال مطالبی مربوط به تبلیغات باشید هم می توانید همین حالا هشتگ هزینه تبلیغات در اینستاگرام را سرچ کنید تا پست هایی که مربوط به آن هستند را ببینید.
در واقع با هشتگ گذاری می توان تا حد بسیار زیادی خود را در بین انبوه پست های منتشر شده بالا کشید و در چشم مخاطب دیده شد.
البته نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که هشتگ مانند یک شمشیر دو لبه است، اگر بیش از حد از آن استفاده کنید نتیجه عکس می گیرید؛ بنابراین سعی کنید حداکثر ۱۱ هشتگ در زیر پست ها بگذارید و در آن افراط نکنید.